Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KWY
|
aktualizacja

Wzrost cen nie odpuszcza. Ale w polskiej sieci sklepów ceny spadają

32
Podziel się:

W styczniu 2023 roku podstawowe zakupy były o 15 proc. droższe niż przed rokiem i o blisko 2 proc. droższe niż przed miesiącem - wynika z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino oraz w kanale e-grocery. Zdaniem eksperta konsumenci jeszcze częściej niż dotychczas będą sięgać po tańsze zamienniki lub zrezygnują z niektórych produktów.

Wzrost cen nie odpuszcza. Ale w polskiej sieci sklepów ceny spadają
Początek 2023 roku nie przyniósł spadku cen ogółem. Co będzie w kolejnych miesiącach? (East News, Bartlomiej Magierowski)

Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2 proc. rok do roku i 2,4 proc. miesiąc do miesiąca. Niepokojące wnioski płyną również z najnowszego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy" autorstwa ASM Sales Force Agency.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy RPP obniży stopy procentowe? Prof. Noga: ważny jest cel inflacyjny, kluczowe będą dane GUS z marca

Z danym zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem ceny w pierwszym miesiącu 2023 roku były wyższe niż w grudniu 2022 (od początku tego roku badanie poszerzono o sieć sklepów Aldi). Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28 proc.), oraz w kanale e-grocery (0,09 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ubiegłego roku. Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59 proc.).

Koszyk Zakupowy. Oto jak ceny idą w górę

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to m.in.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem. To wzrost o 18,90 proc. rok do roku (r/r).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ubiegłego roku), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu 2022.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70 proc. z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.

Wzrost cen okiem eksperta

Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym - jak pokazują najnowsze dane - inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami - komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Zwraca uwagę, że wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4 proc. wobec III kwartału.

- Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić - uważa Sierocki

Auchan bez konkurencji. Zakupy online wciąż najdroższe

Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37 proc. więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2022, należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).

W styczniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach: 262,75 zł.

W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75 proc., produkty sypkie o 22,80 proc., nabiał o 19,10 proc., a mięso, wędliny i ryby o 15,22 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze - w styczniu 2023 r. drożej o 2,95 proc.

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, dostępnych w sklepach stacjonarnych, internetowych i tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaży online, jak i offline.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(32)
Nogdzie
rok temu
Dobra, ale gdzie jest lista produktów, które były kupowane
Krystyna
rok temu
Moje miasto żadna metropolia coś, ok 23 tysięcy mieszkańców, ale mamy stały zestaw sieciówek czyli 3 Biedronki, Netto, Lidla, Stokrotkę, Dino, Delikatesy Centrum, itd. i najtaniej jest ....w Lewiatanie na osiedlu. Nie żartuję. Sklep tylko ok. 200 metrów kw ale bardzo dobrze zaopatrzony i pod względem podstawowych produktów takich jak owoce, warzywa, mięso, drób, nabiał i tłuszcze to bije większą konkurencje na łeb. Pieczywo droższe niż np. Lidlu ale za to z kilku piekarni i dobre jakościowo, mięso na wagę, ciasta i ciastka na wagę, kiszona kapusta i ogórki z beczki, ogólnie produkty dla starszego pokolenia które potrafi gotować. Bez gotowych dań, bez owoców morza czy jakichś tam innych francuskich serów. Jedynie napoje droższe w Lewiatanie niż w Biedrze czy Lidlu.
Ggg
rok temu
5 zł więcej ? Nie wiem co wy kupujecie? Ja robię zakupy na tydzień, i praktycznie zawsze to samo : mleka, te same wędliny na kanapkę co najbardziej smakują, kawa, płatki, coś na obiady (nie na co dzień) jakieś warzywa owoce (też najczesciej te same) u mnie koszyk wychodzi 70 zl drożej niż dwa miesiące temu
Ceny
rok temu
Mam działkę 70 km od Warszawy. Od lat robię zakupy tylko tam. W Dino, Minuta-8 a do niedawna jeszcze w Top Markecie. Ceny - a zwłaszcza ostatnio - potrafią być o połowę niższe niż w Carrefourze u mnie pod domem w Warszawie. Głównie mięso i warzywa. Zwłaszcza drób.
STOP KORPO
rok temu
NIE BÓJCIE SIE RODACY ZA CHWILKĘ OSTATNI POLSKI ( NIE DO KONCA ) SKLEP DINO KTÓRY MA 51% UDZIAŁÓW BEDZIE SPRZEDANY OBCYM KORPO
...
Następna strona