Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Kolejowa Zakopianka. 117 km torów z unijnym dofinansowaniem

9
Podziel się:

Kolejowy odcinek ze Skawiny do Zakopanego będzie sfinansowany z funduszy unijnych. O decyzji Komisji Europejskiej poinformowała minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Kolejowa Zakopianka. 117 km torów z unijnym dofinansowaniem
(Materiały prasowe)

715 mln zł na budowę linii ze Skawiny do Zakopanego ma pochodzić z funduszy unijnych. To 117 km torów w ramach tak zwanej kolejowej Zakopianki.

"Dostałam właśnie informację, że kolejowa "Zakopianka" - 117 km linii ze Skawiny do Zakopanego - ma już pewne finansowanie z funduszy UE" - poinformowała na Twitterze Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. "Dostaliśmy decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie" - dodała.

O alternatywnej dla drogowej Zakopianki resort mówi już od lat. Jednak wciąż jest on w fazie dokumentacji. Na początku 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość kontraktu sięgnęła 180 mln zł.

Projekt prowadzący przez Podłęże i Chabówkę rozłożony będzie na trzy etapy. Horyzont czasu jednak bardzo odległy, bowiem ostatni etap inwestycji ma zostać uruchomiony najwcześniej w 2027 roku.

Zobacz także: Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce

W planach pozostaje wciąż stworzenie nowej linii "Podłęże – Piekiełko" i modernizacji 75-kilometrowej istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. To jednak poważna inwestycja, bowiem jak wyjaśniał wówczas prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel, będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.

Jak wynika z szacunków, kolejowa Zakopianka pozwoliłaby dojechać z Krakowa do Zakopanego w 2 godziny, a czas jazdy między stacją Kraków Główny - Nowy Sącz skrócić poniżej godziny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
Lol
4 lata temu
Ale to tak jest od 5 lat o co biega? Od 5 lat co wrzesień maja jakies finansowanie coś tam dłubią. Za 5 kat maja niby coś skonczyc? To jest poważne? Tam pociąg powinien jechać 1h 55 a nie taki czas. To jest 140km.
gerard
4 lata temu
gwarantuje, że taki chaos tam na Podhalu powstanie, ale ja się nie przejmuję, bo bez wyjatku wszystkie szlaki, szczyty i Dolina zaliczyłem, naxchodziłem się, nazwiedzałem, naoglądałem i to moje!
gerard
4 lata temu
w zamyśle budowa drugiej lini kolejowej przez Podłęże i Piekiełko jest naszpikowana tunelami, wiaduktami i nowym torowiskiem to będzie się ślimaczyć, a tak jak już ktoś wspomniał, wybudowanie drogi jezdnej dwupasmowej z długim tumelem pod Luboniem nic dać nie mogło , no i nie dało, bo za dużo Polaków jezdzi w góry samochodami, za duzy ruch turystyczny do jednego punktu, jakim jest Zakopane, a Obie ulice w Zakopanem: Chramcówki i Nowotarska, skutecznie zadławią dojazd w Tatry!.
gerard
4 lata temu
tak jak przy budowie CPK zastosuje się specustawę, tak na Zakopiance też powinno to byc zastosowane, gdyby zył Gierek, to by linia do Zakopanego była dwutorową, tak jak słynna dwupasmowa "gierkówka" z Warszawy do Katowic.
gerard
4 lata temu
to nic nie da i nic nie poprawi...., dopóki nie będzie normalnej lini dwutorowej z Krakowa do Zakopanego przez Skawinę, Suchą Beskidzką, Nowy Targ, po uprzednim wyprostowaniu węzła w Chabówce , nie ma mowy o jakiejkolwiek poprawie.Tu trzeba specustawy umożliwiającej wyprowadzkę domostw, aby drugi tor pociągnąć od Skawiny do Zakopanego, dwutorowa linia bhez mijanek i czekania załatwi sprawę, ale watpię, czy ktokolwiek z resortu na to pójdzie.