Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę nowej linii

6
Podziel się:

Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła w piątek przetarg na budowę liczącej 1,6 kilometra linii tramwajowej, dochodzącej do dworca Warszawa Zachodnia. Półkilometrowy odcinek tej trasy zostanie poprowadzony w podziemnym tunelu - pierwszym tego typu w stolicy.

Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę nowej linii
Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę linii (Adobe Stock, pzstudio.pl)

Nowa trasa tramwajowa ma powstać w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to około 250 milionów złotych. Zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia - będzie tam podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.

Dalej, między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu ul. Szczęśliwickiej, trasa wyjdzie na powierzchnię. Następnie pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy. Tramwaje będą tam mogły skręcić w kierunku Centrum, Okęcia lub do pętli Banacha.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Zmieni się model konsumpcji podróży". Co nas czeka w transporcie po 2035 r.?

Będzie niemal jak w metrze

Jak tłumaczył w piątek rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. - Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze - zaznaczył.

I dodał, że nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. - Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu - wyjaśnił Dutkiewicz.

Linię obsłużą tramwaje dwukierunkowe

Rzecznik zaznaczył, że docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po ulicy Grójeckiej. Następnie nowo wybudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów.

Czas przejazdu z ulicy Grójeckiej do stacji Warszawa Zachodnia wyniesie ok. pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

- Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - wyjaśnił rzecznik przypominając, że w stolicy jest już 76 ze 126 nowych tramwajów Hyundai.

Obecnie w Polsce podziemne tunele tramwajowe istnieją w KrakowiePoznaniu.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
Wstyd warszaw...
9 miesięcy temu
Tam interesów pilnuje koń nie prezydent od campusa😜
Bollo
9 miesięcy temu
Podziemnym tunelem tramwaj pojedzie? No to pięknie. Rozumiem, że autor kryjący się za literkami TOS zna również tunele nadziemne, powierzchniowe?
Jan
rok temu
Fajne pomysły.Tylko do końca nie przemyślne.A może lepiej i taniej byłoby uruchomić podziemny trolejbus. Koszt torów by odpadł a ilość pasażerów jest porównywalna.Kto zabroni wymyślać i wdrażać nie do końca ekonomiczne pomysły?
jajaja
rok temu
tramwaj w warszwie, no dajcie spokoj, jeszcze drewniane plotki z kapturkami ustawia
Ted.
rok temu
W Poznaniu już takie coś mają do IKEA