Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Impact

Rok Cyfrowej Wyprawki dla Firm. Program wsparcia polskich przedsiębiorstw w cyfryzacji

Podziel się:

Pod koniec 2022 roku UE opracowała pogram polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie 2030", gdzie zostały wyznaczone cele z obszaru cyfryzacji organizacji. Autorzy dokumentu założyli, że do 2030 roku 75 proc. przedsiębiorstw w UE powinno korzystać z co najmniej jednej z 3 technologii takich jak: chmura obliczeniowa, AI, analiza dużych zbiorów danych (big data), a ponad 90 proc. MŚP powinno osiągnąć co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych. Aby przybliżyć polskie przedsiębiorstwa do osiągnięcia tych celów Polski Fundusz Rozwoju przygotował program Cyfrowa Wyprawka dla Firm.

Rok Cyfrowej Wyprawki dla Firm. Program wsparcia polskich przedsiębiorstw w cyfryzacji
Cyfrowa Wyprawka dla Firm jest programem skierowanym do polskich przedsiębiorstw, głównie z sektora MŚP. (unsplash.com)

Postaw pierwsze kroki w cyfrową przyszłość z PFR

Cyfrowa Wyprawka dla Firm jest programem skierowanym do polskich przedsiębiorstw, głównie z sektora MŚP, którzy szukają wsparcia w obszarze cyfryzacji (kompetencji, strategii i narzędzi cyfrowych). Cyfrowa Wyprawka to kompendium wiedzy dot. cyfryzacji oraz mechanizmów jej wsparcia (finansowe i doradcze) zmapowane i zebrane dla przedsiębiorców w jednym miejscu. Program składa się z sześć kroków, pomagających firmom w obrać kierunek na digitalizację.

Krok 1. Wypełnienie Testu Dojrzałości Cyfrowej, dzięki któremu poznasz potencjał firmy w obszarze cyfryzacji.

Krok 2. Poznanie kompendium materiałów Cyfrowej Wyprawki dla Firm z zakresu cyfryzacji procesów w firmie, kompetencji cyfrowych oraz nowych technologii. W ramach kompendium oferujemy bezpłatne kursy online dostępne na platformie Strefa Wiedzy PFR, bezpłatne wydarzenia online oraz cotygodniowy newsletter #CyfrowyStart.

Krok 3. Skorzystanie z narzędzi cyfrowych wspierających rozwój w obszarach: marketingu i sprzedaży, zarządzania przedsiębiorstwem, zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, zarządzania kapitałem ludzkim oraz wsparcia procesów rozwoju produktu.

Krok 4. Sprawdzenie oferty warsztatów dla firm z obszaru cyfryzacji dot. m.in. przygotowania firm do Krajowego Systemu e-Faktur, korzystania z narzędzia PowerBI, cyberbezpieczeństwa oraz tworzenia map transformacji cyfrowej.

Krok 5. Skorzystanie z rozwiązań kanału Partnerstwa Technologicznego PFR.

Krok 6. Sprawdzenie aktualnych źródeł finansowania cyfryzacji.

Cyfryzacja zaczyna się od środka. Od diagnozy wyzwań

Częścią programu, a zarazem pierwszy zdefiniowanym krokiem jest Test Dojrzałości Cyfrowej, czyli narzędzie pozwalające firmom ocenić swój poziom gotowości do cyfryzacji oraz identyfikowania obszarów wymagających rozwoju. Z Testu skorzystało już ponad 600 firm. Analiza wyników TDC przynosi użyteczne wnioski dotyczące różnych podejść do cyfryzacji, a narzędzie to staje się inspiracją do dalszego rozwoju technologicznego i wzmacniania kompetencji cyfrowych. Oprócz oceny słabych i mocnych stron, firmy biorące udział w TDC uzyskują dostęp do bazy wiedzy, w której znajdują się m.in. informacje o technologiach wspomagających rozwój oraz możliwe źródła finansowania cyfryzacji firmy.

Jakie są najważniejsze wnioski z narzędzia?

• Tylko 24% firm posiada zmapowane procesy biznesowe.

• 43% firm nie korzysta z rozwiązań chmurowych.

• Prawie 70% firm nie wykorzystuje narzędzi umożliwiających automatyzacje procesów.

• 40% firm nie zbiera danych o swoich klientach w sposób ustrukturyzowany.

• Tylko 14% firm analizuje dane w zbiorach Big data.

• Tylko 16% firm używa w swoich strukturach AI lub machine learning.

• 10% organizacji nie ma dostępu do szybkiego Internetu.

• 41% organizacji wymaga ręcznej wymiany danych w systemach (nie są one zautomatyzowane).

• Tylko 34% firm ma wydzieloną osobę lub komórkę odpowiedzialną za cyberbezpieczeństwo.

• 50% firm nie używa dwuetapowego logowania do systemów.

• 56% organizacji ma przestoje w komunikacji (działania te nie są zautomatyzowane i nie działają w czasie rzeczywistym).

Więcej o wynikach na stronie PFR.

Test to nie tylko narzędzie oceny, ale również źródło inspiracji do dalszego rozwoju technologicznego oraz strategii pomocy zwiększania kompetencji cyfrowych, zarówno na poziomie jednej firmy, jak i całego kraju. Test jest dostępny na stronie PFR.

Transformacja cyfrowa jest procesem złożonym wymagającym przede wszystkim przemyślenia swojej działalności, identyfikacji potrzeb klienta lub własnych oraz reorganizacji procesów. Natomiast sama technologia, pomimo że otwiera wiele nowych furtek, powinna być środkiem do celu, a nie celem samym w sobie. Dlatego warto zacząć od krok po kroku, by skrupulatnie opracować strategię transformacji, uwzględniającą zarówno krótko-, jak i długoterminowe cele, oraz konsekwentnie realizować ją, angażując całą organizację i monitorując postępy.

Publikacja została przygotowana przez zespół PFR realizujący program Cyfrowa Wyprawka dla Firm z Departamentu Rozwoju Innowacji. Więcej o programie dowiesz się na stronie PFR pod linkiem: https://pfrsa.pl/cyfrowa-wyprawka.html

Materiał sponsorowany przez Impact

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl