Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
Artykuł sponsorowany OLX Artykuł sponsorowany OLX

Rozmowa kwalifikacyjna: jak się do niej przygotować? Poradnik

Podziel się:

Chcesz zmienić pracę, ale rozmowa kwalifikacyjna spędza Ci sen z powiek? Nie wiesz, jak się do niej przygotować, żeby dobrze wypaść? Podczas oficjalnych spotkań zżera Cię stres? Już dziś dowiedz się, co zrobić, by zwiększyć swoje szanse podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Przeczytaj poniższy artykuł i nie daj się zaskoczyć!

Rozmowa kwalifikacyjna: jak się do niej przygotować? Poradnik
(materiały partnera)

Czym jest rozmowa kwalifikacyjna?

Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów każdej rekrutacji. To nic innego jak spotkanie z kandydatem na stanowisko o pracę (czyli Tobą) mające charakter oficjalnego wywiadu. Musisz odpowiadać na zadane przez rekrutera pytania i robić to jak najlepiej. Skoro zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, to znaczy, że Twoje CV wyróżniało się na tle konkurencji. To dobra wiadomość, bo oznacza, że masz umiejętności i wiedzę, by dostać pracę.

Formalna rozmowa rekrutacyjna ma jeden podstawowy cel. Jest nim sprawdzenie na żywo czy obie strony rzeczywiście mają do zaoferowania sobie nawzajem coś wartościowego. Oczywiście rekruter będzie dopytywał o szczegóły, by potwierdzić to, czego już dowiedział się z Twojego CV. Z drugiej strony, rozmowa kwalifikacyjna to również moment, w którym możesz ocenić ofertę firmy, dopytać o interesujące Cię kwestie przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Ile trwa rozmowa kwalifikacyjna i czym może Cię zaskoczyć?

Najczęściej rozmowa kwalifikacyjna trwa 30 — 60 minut. Oczywiście jej długość uzależniona jest od stanowiska, na jakie aplikuje kandydat, oraz od charakteru pracy. Niekiedy spotkanie w cztery oczy poprzedza wywiad telefoniczny lub zlecenie zadania do wykonania. Rekruter może chcieć sprawdzić Twoją biegłość w posługiwaniu się obcym językiem (zwłaszcza, jeśli jego znajomość jest istotna w pracy, o którą się ubiegasz), więc bądź gotowy na to, że w takiej sytuacji rozmowa rekrutacyjna częściowo będzie odbywała się np. po angielsku.

Zdarzają się przypadki, że na rozmowie obecnych jest więcej osób. Naprzeciwko Ciebie może zasiąść rekruter w towarzystwie Twojego przyszłego szefa lub doświadczonych członków zespołu, do którego dołączysz.

Przebieg rozmowy rekrutacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna rozpoczyna się w momencie spotkania z rekruterem. Po uścisku dłoni i wstępnej wymianie uprzejmości nastąpi właściwa część rozmowy o pracę. Często dla rozluźnienia atmosfery rekruter zaproponuje small talk lub opowie o firmie i pracy, o którą się ubiegasz. Potem przyjdzie czas na pytania, które orbitować będą wokół Twojego doświadczenia, posiadanych umiejętności i wiedzy, nastawienia do pracy i oczekiwań w związku z nowym stanowiskiem.

Pod koniec spotkania to Ty będziesz mógł zapytać o interesujące Cię kwestie związane z firmą. Wykorzystaj ten moment, by pozyskać wszystkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji. Najlepiej przygotuj zawczasu się do tego, o co będziesz chciał zapytać (np. zakres obowiązków, godziny pracy, dodatkowe benefity).

Popularne pytania na rozmowie o pracę

Według statystyk na rozmowie kwalifikacyjnej pada od 5 do 10 pytań, choć zdarzają się sporadyczne wyjątki, gdy jest ich mniej lub więcej. Wiele pytań powtarza się, niezależnie od stanowiska, na jakie aplikuje kandydat. Oto kilka przykładów pytań, do których z góry możesz się przygotować:

  • Co wiesz o firmie, w której ubiegasz się o pracę?
  • Dlaczego chcesz tam pracować?
  • Co motywuje Cię do pracy?
  • Jak wygląda Twoja praca marzeń?
  • Jakie są Twoje słabe i silne strony?
  • Jakie są Twoje oczekiwania finansowe?
  • Dlaczego spośród wielu kandydatów to właśnie Ty zasługujesz na tę pracę?
  • Gdzie widzisz się za pięć lat i jakie są Twoje zawodowe ambicje?

Warto więc przed udaniem się na rozmowę kwalifikacyjną zrobić research i dowiedzieć się jak najwięcej o firmie, która zaprosiła Cię na spotkanie. Trzeba również odpowiedzieć sobie na kilka pytań na temat własnych nawyków, oczekiwań i ambicji. Warto nie lekceważyć nawet tych — wydawałoby się — najprostszych pytań, ale przygotować przemyślane odpowiedzi, które mogą zwiększyć Twoje szanse. Pamiętaj też, by umieć opowiedzieć o sobie, swoich zaletach i doświadczeniu w atrakcyjny sposób. Istotna jest również kwestia finansów, więc dowiedz się, ile zarabia się na stanowisku, o które się ubiegasz, i weź pod uwagę swoją obecną sytuację materialną.

Jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną i o czym jeszcze pamiętać?

Rozmowa kwalifikacyjna to formalne spotkanie, dlatego obowiązuje na niej określony dress code. Niezależnie od tego, jakie stanowisko Cię interesuje i jaki charakter ma firma, dobrze przyjść na rozmowę rekrutacyjną ubranym schludnie i elegancko. Wybierz neutralne kolory takie jak grafit, szarości i brązy oraz odpowiedni krój stroju (np. garnitur, zestaw spodnie i marynarka, garsonka lub sukienka). Pamiętaj, żeby makijaż – jeśli go stosujesz – nie był zbyt krzykliwy. Musisz zrobić dobre wrażenie, a Twój wygląd to pierwsze, co widzi przyszły pracodawca.

Zadbaj także o to, aby się nie spóźnić – sprawdź, jak najlepiej dojechać na miejsce rozmowy o pracę, i weź pod uwagę takie czynniki jak natężenie ruchu. Lepiej wyjść z domu wcześniej i poczekać na swoją kolej niż spóźnić się nawet kilka minut lub wpaść na spotkanie spoconym i zdyszanym.

Podsumowanie – jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna dla wielu osób może wydawać się stresującym koszmarem, jednak gdy właściwie się do niej przygotujesz, to z pewnością zwiększysz swoje szanse. Pamiętaj, żeby odpowiednio się przygotować: zdobyć informacje o firmie, wiedzieć jakie pytania możesz usłyszeć i znać na nie odpowiedzi, zaprezentować silną osobowość pewną wiedzy i umiejętności. Nie zapominaj o szczegółach – sprawach takich jak punktualność czy odpowiedni ubiór. Nie daj się zaskoczyć, w końcu to właśnie Ciebie zaproszono na rozmowę spośród wielu innych kandydatów. Powodzenia!

Artykuł sponsorowany OLX

praca
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Artykuł sponsorowany