.
W środę Sejm przyjął zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmu.
Zgodnie z przyjętymi poprawkami, umieszczanie reklam na tablicach i słupach reklamowych będzie możliwe pod warunkiem, że 20 proc. powierzchni reklamy zajmować będą napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu osobom nieletnim.
Producenci napojów alkoholowych, zawierających od 8 do 18 proc. alkoholu, będą mogli informować o sponsorowaniu przez siebie imprez sportowych, koncertów lub innych masowych imprez wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie, plakacie lub tablicy informacyjnej.
Posłowie opowiedzieli się również za wprowadzeniem prawa do emitowania reklam piwa w telewizji i radiu oraz w kinach i teatrach od 20.00, a nie, jak obecnie, od 23.00.
W zamian za rozszerzenie możliwości reklamy napojów alkoholowych posłowie nałożyli na ich producentów dodatkową opłatę w wysokości 10 proc. ceny netto za usługi reklamowe lub promocyjne. Wpływy uzyskane z tej opłaty będą przeznaczone na dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych dzieci i młodzieży.
Decyzja posłów będzie kosztowała producentów alkoholi - według ich szacunków - około 50 mln zł rocznie. Kwoty tej firmy nie będą mogły wliczyć w koszty uzyskania przychodów.