Jednocześnie przedsiębiorcy znacznie szybciej niż w roku ubiegłym upominają się o zaległe należności u swoich kontrahentów – wynika z badania Bibby MSP Index.
Polscy przedsiębiorcy mają duże problemy z terminowym odzyskiwaniem należności. Z V edycji ogólnopolskiego badania małych i średnich firm Bibby MSP Index wynika, że problem opóźnień w otrzymywaniu wpłat wynikających z faktur dotyka obecnie blisko 83 proc. firm. W październiku 2012 roku nieterminowe wpłaty stanowiły kłopot dla 75 proc. ankietowanych przedsiębiorstw.
Pilnują terminów płatności
Trudności z odzyskaniem należności wpływają na zmiany w zachowaniu przedsiębiorców. Obecnie szybciej upominają się oni o zaległe pieniądze. Jeszcze w pierwszym kwartale ubiegłego roku większość badanych nie podejmowała działań, jeśli opóźnienie wynosiło 30 dni. Obecnie dla 74 proc. firm termin widniejący na fakturze stanowi sygnał, by po jego upływie od razu upomnieć się o zapłatę.
_ - Spowolnienie gospodarcze spowodowało, że przedsiębiorcy coraz mniej tolerują niesolidnych płatników _– mówi Krzysztof Kuniewicz, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services, firmy, która monitoruje sytuację finansową swoich klientów oraz ich kontrahentów.
Sprawdzają kontrahentów
W jaki sposób małe i średnie firmy radzą sobie z zatorami płatniczymi? Podstawą jest telefoniczne i mailowe przypominanie o zaległych płatnościach – tak robi już 77 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Coraz więcej firm korzysta jednak także z dodatkowego zabezpieczenia, jakim jest sprawdzenie finansowej wiarygodności kontrahenta w bazie dłużników. Z takiej możliwości korzysta aż 23 proc. badanych więcej, niż jeszcze pół roku temu. O 14 proc. firm więcej potwierdza na bieżąco wysokość sald.
-_ Obecnie przyzwyczajenie do zatorów płatniczych ustępuje dbałości o własny biznes. Przedsiębiorcy coraz szybciej upominają się o pieniądze, bo nie chcą, by problemy z wypłacalnością dłużników przenosiły się na ich firmy - _ komentuje Krzysztof Kuniewicz.
Jednocześnie groźba kryzysu sprawiła, że przedsiębiorcy rzadziej odmawiają wykonania kolejnego zlecenia dla klienta, który zalega z płatnościami. Na taki krok obecnie decyduje się, co prawda, 41,6 proc. badanych przedsiębiorstw, ale w poprzednim badaniu wynik ten wynosił aż 53 proc.
O badaniu
Badanie Bibby MSP Index przeprowadzane jest dwa razy w roku w formie wywiadów telefonicznych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie małych i średnich firm. Badanie nie obejmuje mikrofirm (zatrudniających do 10 osób). Autorskie badanie Bibby Financial Services realizuje firma Keralla Reserach.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
E-faktury w firmie. Pięć powodów, dla których warto je stosować W wersji elektronicznej wystawianych jest zaledwie 10 proc. wszystkich faktur. | |
Precyzyjna umowa dźwignią do sukcesu przedsiębiorcy Kto? Co? Kiedy? I za ile? To cztery podstawowe pytania, które powinien zadać sobie każdy przedsiębiorca, zamierzający zawrzeć umowę kontrahentem. | |
Zmniejsz podatek do zera. Oto sposób Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym chętnie korzystają z podstawowej zalety tych form opodatkowania. |