Na jakie bariery wskazują dzisiaj przedsiębiorcy? Najwięcej badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że brakuje im kapitału na inwestycje niezbędne do korzystania z cyfrowego eksportu. W skali punktowej od 1 do 5 ta odpowiedź ma wynik 3,32.
Niewiele mniej ankietowanych wskazało, że problemem dla nich są prawo funkcjonujące na zagranicznych rynkach (wynik 3,27) i koszty promocji na nich (3,27). Przeszkodą również byłaby obsługa systemów zwrotów i reklamacji (3,09) oraz przesyłek (3,05).
Jednakże coraz więcej firm prowadzących działalność e-commerce na terenie kraju, myśli o rozszerzeniu swojej działalności poza granice Polski.
Agnieszka Gajewska, partner PwC, lider zespołu ds. sektora publicznego i infrastruktury w Europie Środokowo-Wschodniej w rozmowie z "Rzeczpospolitą" wskazuje, że niemal połowa polskich firm funkcjonujących w internecie, planuje rozpocząć eksport.
Szczególnie, że takiej decyzji sprzyja rozwój globalnych platform do sprzedaży w internecie, takich jak Alibaba, Amazon, eBay czy Allegro, które również pośredniczy w handlu poza granice Polski. Firmy nie muszą zatem tworzyć własnych witryn w sieci, a także mogą skorzystać z systemu logistyki, który oferują platformy.
Z raportu PwC dla Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, do którego dotarła "Rz" wynika, że ok. 4 proc. firm w Polsce sprzedaje swoje produkty zagranicę w internecie. Średnia unijna wynosi 7 proc.
PwC oszacowało, że gdyby zlikwidować bariery hamujące rozwój rynku e-commerce, to w dłuższej perspektywie procent firm korzystających z e-eksportu wzrósłby nawet do 16 proc, a wartość e-eksportu wzrosłaby nawet do 110 mln złotych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl