Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Komunikacja w firmie. Facebook, Twitter, Linkedin i co jeszcze?

0
Podziel się:

Media społecznościowe, wideo blogi czy webinaria to narzędzia, które można wykorzystać do rozwoju firmy. Zobacz, jak.

Komunikacja w firmie. Facebook, Twitter, Linkedin i co jeszcze?
(Fotolia)

Facebook, Twitter czy Linkedin – mogą być przydatne do prowadzenia firmy. Jakie jeszcze nowoczesne formy komunikacji warto wprowadzić w małej lub średniej firmie?

Facebooka czy Twittera można wykorzystać do stworzenia stron firmowych i prowadzenia szerokiej komunikacji z klientami oraz partnerami handlowymi. Można też tworzyć strony dostępne tylko dla wybranej grupy użytkowników np. pracowników. Przypomina to trochę zapomniany Intranet, czyli wewnętrzny portal lub forum internetowe prowadzone dla wewnętrznych potrzeb firmy. Może to być doskonałe miejsce do szybkiej wymiany różnych pomysłów, idei oraz informacji, które mogą okazać się przydatne dla pracowników, także innych działów. Szczególnie jeśli pracownicy pracują w różnych biurach, miastach czy nawet krajach. Dodatkową zaletą może być to, że komunikacja na nich często jest mniej formalna.

Czy więc nowe czasy, poza zmniejszeniem się roli e-maili, oznaczają również kres Intranetu? Wydaje się, że w tym przypadku nie ma takiego niebezpieczeństwa.

Media społecznościowe są wygodne i niemal stworzone do roli wewnętrznego Intranetu, jednak posiadają istotne ograniczenie funkcjonalności w postaci zewnętrznych serwerów. Przechowywana na nich informacja, jest w zasadzie poza naszą kontrolą. Nie wiemy, kto ma jeszcze dostęp do zamieszczonych treści i jak je wykorzystuje. Z tego względu, nie wszystkie instytucje mogą korzystać z mediów społecznościowych do wewnętrznej komunikacji.

Z kolei trzeba jednak zauważyć, że media społecznościowe, pozwalają zachować kontrolę nad tym, kto może do nas pisać, podczas gdy poczta elektroniczna z reguły tego nie oferuje. Istotną zmorą e-maila jest także spam oraz inna niechciana informacja. Pod tym względem biją one e-maila na głowę. Na problem spamu, są jak na razie dość odporne. Pozwalają też znacznie w większym zakresie odfiltrowywać informacje, które chcemy otrzymywać, a które są niepożądane.

Intranet pozwala szybko aktualizować informacje, przekazywać je w jednym czasie do wszystkich pracowników (aktywizacja poprzez podrzucanie linka z aktualną informacją wewnętrznym komunikatorem). Rozsyłanie ich mailem mogłoby umknąć uwadze wielu pracowników. Dodatkowo w Intranecie można umieścić różne formularze, wnioski urlopowe i przydatne dokumenty oraz kontakty do wszystkich pracowników firmy. Intranet może być platformą komunikacji dla ogromnej liczby osób. Mogą się wymieniać informacjami między swoją grupą projektową i innymi oraz ustać harmonogram spotkań, rezerwować salki do wideokonferencji, itp. Trudniejsza jest jednak wymiana idei, pomysłów i myśli niż w na wewnętrznym firmowym fanpegu.

Komunikacja o marce i nie tylko

Facebook czy portal aktywności zawodowej Linkedin.com, świetnie nadają się do prowadzenia kampanii informacyjnej, która ma na celu poinformowanie jak największej liczby potencjalnych klientów o marce, produkcie lub usłudze. Umiejętnie prowadzona kampania w mediach społecznościowych może przynieść wymierne korzyści nie tylko w budowaniu świadomości marki, ale także pozytywnie wzmacniać więzi klientów, czy partnerów handlowych z firmą.

Warto jednak tego typu kampanie przeprowadzać umiejętnie. Źle przygotowana, o niskiej wartości zaangażowania lub zbyt skomplikowana promocja, może w rezultacie przynieść więcej złego niż dobrego. W przypadku dużego, złożonego scenariusza działań, lepiej korzystać ze wsparcia zewnętrznych agencji, mających doświadczenie w prowadzeniu tego typu projektów. Sami możemy pokusić się o realizację mniejszego kalibru działań np. konkursy, quizy, itp. Obowiązuje tutaj jedna zasada, bez względu na to, czy projekt jest duży, czy mały - konieczny jest dobry pomysł, angażujący jak największą rzeszę uczestników.

Inne skuteczne sposoby komunikacji w biznesie

Media społecznościowe są modne, choć to nie jedyne formy komunikacji z klientem. Nie należy zapominać o starszych formach, ale nadal bardzo sprawnych, takich jak np. fora internetowe, czaty. Pozwalają na szybkie zbudowanie interaktywnej formy wymiany myśli, przedyskutowanie projektu w gronie pracowników czy wymianę doświadczeń. Fora dyskusyjne, są tak stare jak sam Internet, ale nadal praktyczne i co ważne, oferują niskie koszty implementacji. W większości przypadków wystarcza wersja, która rozprowadzana jest na zasadach licencji GNU lub GLP.

Do sposobów komunikacji uniwersalnej są blogi internetowe. Doskonale sprawdzą się do szerszego komentowania wydarzeń w firmie, wskazywania trendów rynkowych, czy poruszania istotnych zagadnień z branży w jakiej działa firma.

Nowoczesną formę stanowią wideo-blogi czy wideo-czaty, gdzie można dodać jeszcze obraz. Te formy komunikacji wykorzystują technikę telewizyjną do realizacji spotkań pracowników z zarządem lub w postaci webinariów – pracowników firmy z jej klientami, odbiorcami treści.

Form komunikacji jest bardzo wiele. Którą z nich wybrać? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od charakteru firmy, np. operując głównie produktem a nie usługą, lepszymi formami będą te które pozwolą pokazać produkt w działaniu więc np. wszelkie formy z wykorzystaniem obrazu, czyli przytoczone wcześniej webinaria. W przypadku usług, dodatkową formę mogą stanowić dyskusje prowadzone czy inspirowane na forach dyskusyjnych czy czatach.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
druki
baza wiedzy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)