Telepraca jest pracą, która charakteryzuje się tym, że ma te same cechy co stosunek pracy. Chodzi tu przede wszystkim o to, że telepraca tak jak zwykły stosunek pracy. Chodzi tutaj o to, że istnieje podporządkowanie, praca wykonywana jest osobiście i otrzymuje się za nie wynagrodzenie. Telepraca wymaga tego, żeby zarówno pracodawca, jak i pracownik wyrazili swoją zgodną wolę w sprawie telepracy. Znaczy to, że telepraca nie może być powierzona pracownikowi bez jego zgody.
Umowa o telepracę
Telepraca jest pracą, która jest świadczona poza zakładem pracy w sposób regularny. W telepracy wykorzystywane są środki komunikacji elektronicznej. Z ich pomocą przekazuje się pracodawcy wyniki pracy.
Umowa o telepracę musi zawierać wszystkie elementy, które są wymagane do tego, żeby zawrzeć tradycyjną umowę o pracę. Trzeba więc wpisać do takiej umowy:
- rodzaj pracy, który będzie wykonywany;
- miejsce, w którym ta praca będzie wykonywana;
- wysokość wynagrodzenia, które będzie za pracę wypłacone;
- wymiar czasu pracy;
- termin, w którym rozpoczynamy pracę.
Umowa o telepracę musi też zawierać ustalenia, które dotyczą wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy. Trzeba też wpisać do niej sposób, w jaki będziemy korzystać z komunikacji elektronicznej i jak będą przekazywane wyniki pracy.
Taka praca najczęściej wykonywana jest w takich zawodach, jak np. księgowy, redaktor, dziennikarz, czy tłumacz.
Trzeba pamiętać, że umowa telepracy nie może być powodem do dyskryminowania pracownika pod kątem stosunku pracy, warunków zatrudnienia, czy awansu albo szkoleń, które mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych.
Wdrożenie telepracy
Jeśli w firmie stosowana jest telepraca, trzeba taką informację zawrzeć w wewnętrznych przepisach. Wymagane jest dostosowanie wewnętrznych aktów prawnych do zasad zatrudniania.
Umowa o telepracę może być podpisana od razu, w przypadku zawierania nowej umowy albo w trakcie, gdy pracownik jest już zatrudniony. W takiej sytuacji zmiana wprowadzana jest aneksem do umowy. Pracodawca może określić, w jaki sposób będą chronione dane, które przekazywane są przez pracownika. Szkolenie obejmujące ochronę danych, telepracownik musi potwierdzić na piśmie.
Sprzęt dla pracownika do telepracy
Pracodawca musi dostarczyć telepracownikowi sprzęt, który jest niezbędny do tego, żeby świadczyć pracę w formie telepracy. Musi też pokryć koszty, które są związane z instalacją sprzętu i jego serwisu, a także konserwacji. Pracodawca jest upoważniony do tego, by kontrolować telepracownika, w zakresie wykonywania pracy. Trzeba jednak wiedzieć, że w sytuacji, gdy pracownik świadczy pracę w miejscu zamieszkania, to pracodawca musi mieć zgodę na to, żeby przeprowadzić w tym miejscu kontrolę dotyczącą tego, jak jest wykonana praca, w jakim stanie jest powierzony sprzęt, w zakresie BHP.
Telepraca umożliwia zatrudnienie osób niepełnosprawnych, a także osób, które sprawują opiekę nad chorymi członkami rodziny.