Od 1 lipca 2011 roku funkcjonuje tzw. "jedno okienko", dzięki czemu działalność gospodarczą można zarejestrować w ciągu dnia. To określenie może wprowadzać w błąd, ponieważ przyszłego przedsiębiorcę oprócz wizyty w urzędzie miejskim czeka jeszcze wizyta w ZUS czy skarbówce przez co proces związany z zakładaniem firm może wydłużyć się w czasie.
Przed rejestracją warto przeanalizować takie kwestie jak zakres prowadzonej działalności, nazwa firmy, adres prowadzenia działalności. Kolejny ważny aspekt to podatki - dochodowy (forma opodatkowania)
oraz VAT.
**Z wizytą w urzędzie miejskim **
Działalność gospodarczą rejestruje się w urzędzie miejskim na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz CEIDG-1. Status aktywnego przedsiębiorcy otrzymuje się w chwili, gdy urzędnik potwierdził przyjęcie wniosku. Najpóźniej na drugi dzień informacja o działalności pojawi się w rejestrze. Warto zaznaczyć, że to usługa zupełnie bezpłatna.
We wniosku przedsiębiorca może podać datę rozpoczęcia działalności inną, niż data złożenia wniosku - najczęściej przedsiębiorcy wybierają pierwszy dzień miesiąca. Wówczas, dopiero od tego dnia możliwe jest faktyczne rozpoczęcie prowadzenia firmy i wszelkich działań z nią związanych.
Przedsiębiorca ma również prawo zarejestrować firmę przez internet za pomocą podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego. Łatwiej uzyskać profil zaufany, co więcej jest on darmowy. Wiąże się to z wcześniejszą wizytą w urzędzie i potwierdzeniem danych osobowych. Należy to zrobić w ciągu 7 dni od chwili wysłania wniosku. Z kolei certyfikat elektroniczny jest kosztownym rozwiązaniem, co najmniej kilkaset złotych.
Podstawowy dokument potwierdzający status przedsiębiorcy to wydruk ze strony internetowej – ceidg.gov.pl.
Na podstawie wniosku CEIDG-1 zostanie również nadany numer REGON - w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku (jego brak nie stoi na przeszkodzie w prowadzeniu firmy) oraz NIP - w ciągu 3 dni od dnia złożenia wniosku (do tego czasu nie należy wystawiać faktur).
**Dodatkowa wizyta w ZUS i skarbówce **
Urząd zgłosi przedsiębiorcę, ale wyłącznie jako płatnika składek. Dlatego konieczna będzie wizyta w celu zgłoszenia się do ubezpieczeń (na druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA). Należy to zrobić w ciągu 7 dni od dnia zarejestrowania firmy.
Jeżeli przedsiębiorca od początku musi bądź dobrowolnie podejmie decyzję, że chce być czynnym podatnikiem VAT, powinien dokonać rejestracji w urzędzie skarbowym. Nie można tego zrobić za pomocą wniosku CEIDG-1. W tym celu trzeba wypełnić formularz VAT-R i dokonać opłaty w wysokości 170 złotych. Można to zrobić bezpośrednio w urzędzie skarbowym lub formularz wysłać pocztą. Ważne, aby to zrobić przed dokonaniem pierwszych czynności opodatkowanych.
Czytaj więcej w Money.pl