Opakomet z Łowicza oraz akcje spółki Opakomet z Krakowa, podała ARP. Transakcja to pierwszy krok do utworzenia Polskiej Grupy Opakowaniowej "Opakomet".
Obie zakupione spółki działają na rynku opakowań. ZPO Opakomet Łowicz jest producentem i dystrybutorem tub aluminiowych oraz nakrętek z tworzyw sztucznych. Produkty (99,7% czystości aluminium) wykorzystywane są w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym, chemicznym i w branży spożywczej. Z kolei Opakomet Kraków produkuje i sprzedaje opakowania z tworzyw sztucznych. Są to głównie kanistry i butelki dla odbiorców z branży olejowej, chemicznej i automotive. W ciągu ostatnich trzech lat (2016-2018) sprzedaż spółki wzrosła o ponad 40% dzięki zwiększeniu zdolności produkcyjnych, wynikających z inwestycji w park maszynowy, poinformowano w komunikacie.
Inwestycja ARP zakłada majątkowe połączenie Opakometu Łowicz i Opakometu Kraków i powołanie Polskiej Grupy Opakowaniowej "Opakomet". Docelowo grupa mogłaby skupiać kolejne podmioty z udziałem Skarbu Państwa, których przedmiotem działalności jest
produkcja opakowań, podkreślono.
"Zależy nam na stworzeniu silnego podmiotu, który będzie mógł zaoferować rynkowi komplementarne produkty i pozwoli poszerzyć bazę dotychczasowych klientów, również o kontrahentów zagranicznych. To dobry i perspektywiczny biznes, bo rynek opakowań ma stabilną dynamikę rozwoju. Badania rynku wskazują, że tempo wzrostu tej branży w najbliższych pięciu latach może osiągnąć od 5% do nawet 10% rocznie. Połączenie kompetencji obu zakupionych spółek pozwoli poszerzyć skalę działalności w branży i w pełni wykorzystać dostępne na rynku możliwości" - powiedział wiceprezes ARP Paweł Kolczyński, cytowany w komunikacie.
Celem zakupu udziałów Opakomet Kraków i Opakomet Łowicz, a następnie ich połączenia w Polską Grupę Opakowaniową (PGO) jest osiągnięcie efektu synergii na rynku opakowań. W planach jest przeprowadzenie procesu gruntowej wymiany parku maszynowego w obu zakładach, podsumowano.
Według szacunków Polskiej Izby Opakowań, wartość krajowego segmentu opakowań z tworzyw sztucznych wynosi 16,2 mld zł, co stanowi około 38% całego rynku opakowań. Z kolei wartość rynku opakowań aluminiowych to około 2% całego rynku opakowań (850 mln zł).