"Rozpoczynamy kampanię w której z różnych danych wynika, że roczny obrót sektora TCLF (przemysł: tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczym), w Europie to 200 mld euro, to ok. 225 tys. firm działających w tym sektorze, w których zatrudnionych jest łącznie 2,2 mln osób. Kampania będzie dotyczyła 6 krajów: Portugalia, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Rumunia, Polska. W Polsce zaproponujemy 3 dni otwarte pracodawców i będzie to Vistula, LPP i CCC, także 3 wizyty w szkołach i 3 spotkania studentów i uczniów z pracodawcami" - powiedziała dyrektor PIOT - Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego Aleksandra Krysiak podczas konferencji prasowej.
Jak wyjaśniono w materiałach prasowych, kampania to seria wizyt, spotkań i dni otwartych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, firmach i stowarzyszeniach TCLF w krajach UE. Celem jest rozwój świadomości o spectrum działania sektora wśród potencjalnych nowych pracowników, studentów czy uczniów szkół. Grupa ekspertów pochodzących z każdego państwa członkowskiego odwiedzi szkoły i instytucje szkoleniowe, by zaprezentować sektor i odpowiedzieć na wszystkie pytania studentów oraz uczniów. Kampania ma na celu podniesienie świadomości na temat możliwości podjęcia pracy i rozwoju kariery w sektorach TCLF, a także poinformowanie o wysokim poziomie zatrudnienia, atrakcyjnym środowisku pracy i zrównoważonym rozwoju w tych sektorach przemysłu.
Prezes PIOT Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego Tadeusz Wawrzyniak zwrócił uwagę, że w Polsce firmy zmagają się m.in. z luką pokoleniową.
"Chcemy aktywizować i zachęcać Polaków do podjęcia pracy właśnie w tych sektorach - naszą kampanię kierujemy także do osób, które dopiero będą wchodzić na rynek pracy. Mamy świadomość potencjału sektora TCLF - wierzymy, że wejście na sektorowy rynek pracy młodego, ambitnego i kreatywnego pokolenia pozwoli na jego dynamiczny rozwój, zwiększenie konkurencyjności na arenie europejskiej oraz ekspansję eksportową na rynki pozaeuropejskie" - dodał prezes Tadeusz Wawrzyniak.
Wawrzyniak zwrócił uwagę, że do dyspozycji dla przedsiębiorstw z tych sektorów będzie także w ramach programu COSME do wykorzystania 6 mln zł środków (maksymalnie 200 tys. euro na jeden projekt), które firmy mogą wykorzystać na szkolenia dla swoich pracowników.
"Jeżeli chodzi o udział polskiego sektora odzieżowo-tekstylnego w rynku EU to pod względem produkcji zajmujemy 8 pozycję, ilości firm już 3, a pod względem zatrudnienia 2 pozycję. Szacuje się, że wartość polskiego rynku odzieżowo-tekstylnego i skórzanego to 23 mld zł, jesteśmy też mocno nastawieni eksportowo, bo ten udział wynosi 56% w produkcji krajowej i aż 98% to przedsiębiorstwa z sektora MŚP" - dodał Wawrzyniak.
Członek zarządu Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego Monika Orlińska również zwróciła uwagę, że w tym sektorze brakują młodych osób, które mogą zastąpić starszych pracowników, a dodatkowo nauczyciele, którzy są instruktorami danego zawodu bardzo często odchodzą ze szkolnictwa.
"Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego i innowacyjnego. Nasze produkty są nowoczesne, modne i solidnie wykonane - z sukcesem sprzedawane są na rynku polskim, UE i na rynkach wschodnich. Pod względem produkcji Polska wg. różnych szacunków zajmuje 7 pozycję w EU, a eksport jest swoitym motorem całej branży i pod tym względem jesteśmy 16 największym eksporterem obuwia na świecie" - dodała Orlińska.
Partnerami Kampanii jest ponad 12 stowarzyszeń z całej Europy, obejmujących wszystkie cztery przemysły, m.in.: COTANCE, CEC, EURATEX, FESI, EVBB, FILCTEM-CGIL, APPICAPS, PIOT - Związek Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego, EEN, CICECO, German Professional School Kronstadt oraz Gesamtverband der deutschen Textil-und Modeindustrie.