"Badane przedsiębiorstwa w Polsce wiedzą, jak ważny jest dla ich przyszłości zrównoważony rozwój i mają świadomość korzyści, jakie ze sobą niesie. Warto zwrócić też uwagę, że wyniki Navigatora w tym zakresie w Polsce i na pozostałych rynkach są podobne, a różnice pojawiają się głównie na poziomie oczekiwanych korzyści czy motywacji do działania w sposób zrównoważony. Jedynie w przypadku postrzegania przez firmy w Polsce i na świecie ich roli w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ widzimy większą różnicę" - powiedział CEO HSBC Polska Michał H. Mrożek, cytowany w komunikacie.
Przedsiębiorstwa w Polsce odczuwają presję ze strony: klientów (45%), konkurencji (37%) oraz inwestorów (33%), by ich rozwój był bardziej zrównoważony w perspektywie najbliższych pięciu lat, podano także.
Z raportu wynika, że zwiększenie efektywności operacyjnej najważniejsze jest dla 26% firm ankietowanych w Polsce i na świecie, spełnienie standardów regulacyjnych (28% w Polsce i 24% na świecie), przewaga konkurencyjna (po 23%) oraz spełnianie oczekiwań klientów (27% w Polsce i 23% na świecie).
Barierami wskazywanymi przez firmy w osiąganiu celów Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG) w ciągu najbliższych pięciu lat jest potrzeba dodatkowego finansowania (36% w Polsce i 35% na świecie) oraz konieczność większych nakładów pracy, przy jednoczesnym braku czasu (31% w Polsce i na świecie).
"Badani w Polsce jako kluczowe wskazują cele związane ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem (33%), walką z głodem (31%) oraz wyeliminowaniem ubóstwa (31%). Uważają przy tym, że mają wpływ na odpowiedzialną produkcję i konsumpcję (29%), poziom edukacji (28%) oraz godną płacę i wzrost gospodarczy (27%)" - czytamy w komunikacie.
Celem badania HSBC Navigator przeprowadzanego w imieniu HSBC przez Kantar jest ocena nastrojów i oczekiwań przedsiębiorstw w średnioterminowej perspektywie czasowej, w takich kwestiach, jak: perspektywy rozwoju biznesu, handel międzynarodowy, geopolityka, zrównoważony rozwój i technologie. Badanie jest aktualnym źródłem informacji o szybko rozwijającym się międzynarodowym środowisku biznesowym.
Wyniki badania opracowano na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ponad 9 100 firm z 35 krajów świata, w tym 200 z Polski. Badanie przeprowadzono w okresie od sierpnia do września 2019 r.