System e-Toll od ma umożliwić przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2) i Wrocław - Sośnica (autostrada A4)
bez zatrzymywania się przed szlabanami od grudnia 2021 r.
"Wraz z przejęciem zadania poboru opłat drogowych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Ministerstwo Finansów stało się stroną umowy na utrzymanie Elektronicznego Systemu Poboru Opłat (viaToll) zawartej w sierpniu 2018 r. przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego z Instytutem Łączności na okres do końca stycznia 2021 r. Podpisany aneks przedłuża okres świadczenia usługi utrzymania ESPO o 5 miesięcy" - czytamy w komunikacie.
Dzięki przedłużeniu umowy możliwe będzie wprowadzenie okresu przejściowego, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (wygaszany system, oparty na technologii DSRC oraz nowy, bazujący na geolokalizacji). Rozwiązanie to ułatwi użytkownikom dróg płatnych dostosowanie się do zmiany i pozwoli na płynne przejście do nowego systemu. Zasadnicza część pracy w zakresie wytworzenia oprogramowanie została już zakończona i obecnie trwają testy poszczególnych modułów systemu.
"Dzięki rozstrzygnięciu postępowań podpisane zostały już umowy m.in. w zakresie:
- dostawy sprzętu i oprogramowania wraz ze wsparciem technicznym jak również niezbędnych licencji dla Centrum Przetwarzania Danych,
- dostawy subskrypcji platformy usług hostowanych Microsoft (Chmura - środowisko produkcyjne),
- dostawy zestawów stanowiskowych na potrzeby sieci dystrybucji SPOE KAS oraz,
- świadczenia usługi pośredniej obsługi klienta SPOE KAS (obsługa kart flotowych FCI)" - czytamy dalej.
Podpisanie kolejnych umów planowane jest w najbliższych tygodniach. Nowy system zostanie uruchomiony pod koniec I kwartału 2021 r., podano także.
Trwają również prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu o obsługę pojazdów lekkich, co umożliwi pobór opłaty za przejazd autostradą w trybie "free flow" czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat.
"Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa prowadzą stały dialog dotyczący poboru opłat drogowych z przewoźnikami. Zostaną uwzględnione postulaty branży co do ograniczenia zakresu danych niezbędnych do rejestracji w systemie e-Toll. Nie będzie wymagane podanie numeru VIN pojazdu, czy informacji o mocy silnika czy rodzaju paliwa" - podano także.
Zmiany wprowadzi nowela ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy jest po uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. Inny ważny dla przewoźników postulat zniesienia obowiązku podawania numeru rejestracyjnego przyczepy/naczepy został już uwzględniony na wcześniejszym etapie prac legislacyjnych, podsumowano.