PKP Intercity umowę na modernizację pierwszych 60 wagonów podpisało z H. Cegielski FPS w Poznaniu w listopadzie 2017 r., jej przedmiotem było wykonanie naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3. poziomie utrzymania wagonów typu 111A (z prawem opcji na kolejne 30), które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość kontraktu wyniosła ponad 273 mln zł brutto. PKP Intercity wykorzystało zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzyło kontrakt w październiku 2018 roku o modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartość kontraktu wzrosła do blisko 410 mln zł brutto, poinformowano.
"Dążymy do najwyższej jakości świadczonych usług. Nowoczesna flota, w którą konsekwentnie inwestujemy, istotnie wpływa na to, że z naszych usług korzysta coraz więcej osób. Zmodernizowane, komfortowe wagony, które odebraliśmy od H. Cegielski Fabryki Pojazdów
Szynowych, wzmacniają nasz park taborowy" - powiedział prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, cytowany w komunikacie.
Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków, podano także.
Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:
- Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn - Białystok,
- Wrocław/Zielona Góra - Poznań - Gdynia/Olsztyn - Białystok,
- Kraków/Lublin - Katowice - Wrocław - Zielona Góra -Szczecin - Świnoujście,
- Przemyśl - Lublin - Warszawa - Bydgoszcz - Gdynia/Piła - Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
- Suwałki - Białystok/Lublin - Warszawa - Poznań - Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Podpisana w listopadzie 2017 roku umowa zakładała, że producent miał 30 miesięcy na wykonanie zamówienia. Zakończenie go teraz oznacza, że H. Cegielski zmodernizował wszystkie wagony pięć miesięcy przed wymaganym terminem.
"Cieszy nas harmonijnie rozwijająca się współpraca z PKP Intercity. Ten projekt pokazał, że nasza spółka potrafi nie tylko dostarczać tabor najwyższej jakości, ale także realizować zamówienia w bardzo dobrym tempie" - powiedział prezes H. Cegielski FPS Hubert Stępniewicz.
Modernizacja wagonów była złożonym zadaniem - każdy zmodernizowany wagon składa się z 3 600 różnych elementów, w łącznej liczbie niemal 62 000, w tym ponad 20 000 elementów łącznych. W ramach projektu H. Cegielski FPS zaprojektowała i wyprodukowała 180 wózków nowego typu 25AN4 zwiększających prędkość pojazdów z 140 km/h do 160 km/h, podsumowano.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2018 r. miał 46 mln pasażerów.