"Dane po pierwszym półroczu potwierdzają, że wprowadzone od 2019 roku zmiany przepisów podatkowych od aut służbowych nie mają niekorzystnego wpływu na rozwój wynajmu długoterminowego aut w Polsce. Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w naszym kraju utrzymuje dotychczasową dużą dynamikę rozwoju i na koniec czerwca osiągnął dwucyfrowy wzrost 11,7% r/r, a więc zbliżony do wartości odnotowywanych w poprzednich latach. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w pierwszym półroczu 2019 r. o 3,6% więcej nowych aut osobowych, niż rok wcześniej i wyróżniała się pod tym względem na polskim rynku. Całkowita sprzedaż nowych samochodów do firm
pozostawała bowiem w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku na poziomie niemalże identycznym, co w porównywalnym okresie rok temu. Z kolei, w przypadku konkurencyjnych form finansowania aut służbowych łącznie, czyli zakupu, kredytu i leasingu finansowego sprzedaż była nawet nieznacznie niższa" - czytamy w komunikacie.
Podobnie jak po pierwszym kwartale roku, dane na koniec czerwca 2019 r. również wskazują na wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży nowych aut w polskich salonach, które było do tej pory napędzane niemalże całkowicie przez zakupy dokonywane przez firmy. Bardzo wysoki poziom sprzedaży ustanowiony w rekordowym pod tym względem zeszłym roku, pozostawał w pierwszych miesiącach 2019 roku trudny do pokonania. Za obroty w salonach nadal w zdecydowanej większości, bo aż 68,5% przypadków, odpowiadały firmy. Ich udział w sprzedaży nowych aut osobowych, choć bardzo wysoki, to jednak nieznacznie, o 0,9%, zmniejszył się w pierwszym półroczu 2019 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, podano także.
"Dane po pierwszym półroczu pozwalają już na rzetelną ocenę sytuacji na rynku. Wyniki opublikowane przez PZWLP po drugim kwartale potwierdzają, że obawy związane ze zmianą przepisów podatkowych od aut służbowych w 2019 roku, nie znalazły odzwierciedlenia
w rzeczywistości w przypadku wynajmu długoterminowego. Branża wynajmu długoterminowego w Polsce utrzymuje nadal wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu w 2019 roku. Biorąc pod uwagę, że porównujemy się do tzw. wysokiej bazy, czyli rekordowo dobrych wyników odnotowanych w ubiegłym roku, obecne tempo wzrostu wynajmu długoterminowego napawa optymizmem i potwierdza, że ta forma finansowania cieszy się dużą popularnością w Polsce. Wynika to przede wszystkim z faktu, że rynek wynajmu długoterminowego w naszym kraju wciąż się rozwija i ma duży potencjał w porównaniu z nasyconymi już rynkami Zachodniej Europy" - powiedział prezes PZWLP, dyrektor generalny Arval Polska Grzegorz Szymański, cytowany w komunikacie.
Biorąc pod uwagę najważniejszy w przypadku wynajmu długoterminowego wskaźnik, a więc łączną liczbę aut w usłudze Full Serwis Leasing, tempo wzrostu branży w I półroczu 2019 roku wyniosło 11,7% r/r, w porównaniu do 17,5% w I półroczu 2018 i 13,1% w I półroczu 2017, czytamy dalej.
Na koniec czerwca 2019 r. we flocie firm należących do PZWLP (reprezentujących ok. 80% rynku) w wynajmie długoterminowym znajdowało się łącznie prawie 157,5 tys. samochodów, z czego zdecydowana większość (93,5%) pozostawała w usłudze Full Serwis Leasingu.
Branża Rent a Car, reprezentowana w PZWLP przez 8 dużych sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, odnotowała w pierwszym półroczu 2019 r. wzrost na poziomie 7,8% r/r. Na koniec czerwca łączna flota firm Rent a Car w PZWLP w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc - 2 lata) wynosiła 20 695 aut.