"W takim planie należy przewidzieć środki koordynacji na szczeblu UE i jasne wytyczne" - czytamy w komunikacie.
Zdaniem Rady, plan awaryjny powinien obejmować co najmniej:
- utrzymanie transgranicznych przewozów towarowych wzdłuż korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i zachowanie innych podstawowych połączeń transgranicznych, a także powiązanych usług pomocniczych wspierających działanie tej sieci
- zapewnienie swobodnego przepływu pracowników sektora transportu przy jednoczesnym zagwarantowaniu ochrony ich zdrowia i bezpieczeństwa
- przygotowanie wytycznych i zestawów najlepszych praktyk, by wzmocnić odporność sektora
- stworzenie spójnych ram regulacyjnych w odniesieniu do wyłączeń w przypadku wystąpienia pandemii i innych poważnych sytuacji kryzysowych.
Rada zachęca Komisję, by ta rozszerzyła, w stosownych przypadkach, po części lub w pełni, plan awaryjny na transport pasażerski i całą branżę transportową, podano także.
RE zwraca uwagę na zobowiązanie UE do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. i potrzebę promowania cyfryzacji sektora transportu. Wzywa też Komisję do opracowania szczegółowych ram tymczasowej pomocy państwa.
Takie ramy umożliwiłyby państwom członkowskim szybkie działanie, po to by wesprzeć sektor transportu w przypadku pandemii i innych poważnych sytuacji kryzysowych, podsumowała Rada.