Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

UOKiK apeluje do kredytodawców o respektowanie wyroku TSUE dot. zwrotu prowizji

7
Podziel się:

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł dziś, że w przypadku, gdy kredytobiorca wcześniej spłaci kredyt konsumencki, bank musi oddać wszystkie jej koszty proporcjonalnie obniżone. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Marek Niechciał zaapelował w związku z tym do kredytodawców o respektowanie wyroku TSUE.

UOKiK apeluje do kredytodawców o respektowanie wyroku TSUE dot. zwrotu prowizji

Zgodnie z dzisiejszym wyrokiem kredytodawcy muszą rozliczyć się m.in. z: prowizji, opłaty przygotowawczej oraz ubezpieczenia.

Każda osoba, która ma kredyt konsumencki, może go wcześniej spłacić. W takiej sytuacji kredytodawca powinien obniżyć wszystkie koszty takiego kredytu np. opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia i je oddać konsumentowi. Zwrot ten powinien być proporcjonalny, tzn. powinien obejmować okres od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie. Nie może też zależeć od tego, kiedy kredytodawca faktycznie poniósł te koszty, wyjaśnia Urząd.

"Z doświadczenia UOKiK wynika, że są instytucje finansowe, które nie rozliczają się z konsumentem. Owszem umarzają odsetki za czas, w którym ktoś już nie będzie korzystać z kredytu, ale zatrzymują część opłat np. administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. To naruszenie prawa. Cieszę się, że Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził dotychczasowe stanowisko urzędu" - powiedział Niechciał, cytowany w komunikacie.

UOKiK podkreśla, że sprawdza, w jaki sposób instytucje finansowe rozliczają się z konsumentami, którzy wcześniej spłacili kredyt konsumencki. Prezes Urzędu postawił zarzuty 21 firmom z sektora pozabankowego, które nie rozliczają się z klientami. Ponadto toczy się 8 postępowań wyjaśniających, które są na wczesnym etapie, a kolejne sprawy będą wszczynane na bieżąco.

"Apeluję do kredytodawców, żeby respektowali wyrok TSUE. Dla instytucji finansowych, banków stanowi on jasną informację, jak interpretować ten przepis. Jest to też dobry powód do tego, aby unormowały sytuację na rynku i zawierały ugody z klientami. W ten sposób można uniknąć interwencji UOKiK, a przypomnę, że maksymalna kara za naruszenie ustawy o kredycie konsumenckim może wynieść do 10% obrotu" - dodał Niechciał.

Konsument, który spłacił kredyt, a kredytodawca się z nim nie rozliczył z pobranych opłat, powinien złożyć reklamację, powołując się na orzeczenie TSUE. Po odrzuceniu reklamacji pomocą służy Rzecznik Finansowy. Konsument może również dochodzić swoich praw w sądzie, wskazał Urząd.

Dzisiejszy wyrok TSUE rozstrzygnął wątpliwości przedstawione we wniosku prejudycjalnym Sądu Rejonowego Lublin-Wschód. Orzeczenie wskazuje sądom krajowym jak interpretować przepisy dotyczące konieczności zwrotu przez kredytodawcę części całkowitego kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty i jak orzekać w przypadku roszczeń konsumentów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
zwierz
5 lata temu
Pisać trzeba odwołania do rzecznika finansowego potem w sądzie będzie łatwiej
zwierz
5 lata temu
Potwierdzam, że banki są jak osioł uparte, złożyłem 2 reklamacje po wyroku TSUE do santandera i mbanku i obie odmownie załatwione, powołują się na art.45 ustawy o kredycie konsumenckim.
Andrzej
5 lata temu
niestety banki nie robią tego polubownie. Najlepiej wyjść na drogę postępowania sądowego, widziałem, że są takie kancelarię, które same zakładają koszty prowadzenia sprawy za klienta i potem dostają procent od wygranej sprawy. Np. Directus z Wrocławia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
Janusz
2 lata temu
Najwyższy czas ukrócić złodziejską samowolę banków i finansjery w Polsce, może trzeba będzie zmienić niektórych rządzących, ale tak dalej być nie może, okradanie Polaków przez banki i finansjerę musi się skończyć
danka
5 lata temu
citi bank dalej nie respektuje wyroku, odmawiają zwrotu
zwierz
5 lata temu
Pisać trzeba odwołania do rzecznika finansowego potem w sądzie będzie łatwiej
zwierz
5 lata temu
Potwierdzam, że banki są jak osioł uparte, złożyłem 2 reklamacje po wyroku TSUE do santandera i mbanku i obie odmownie załatwione, powołują się na art.45 ustawy o kredycie konsumenckim.
Iwo
5 lata temu
Ja brałem w banku citi handlowy problem odzyskania ubezpieczenia i prowizji co robić masakra