"Wyniki za pierwsze i drugie półrocze 2019 r. były zbliżone, jednak w porównaniu z rokiem poprzednim większy spadek masy przewożonych towarów miał miejsce w drugiej połowie roku. Dane za 2019 r. pozwalają również zauważyć rosnące zainteresowanie wejściem na rynek przez nowych przewoźników. W 2019 r. ośmiu nowych przewoźników zrealizowało przewozy ładunków. Usługi transportu kolejowego zaczynają świadczyć operatorzy logistyczni, przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw kolejowych, ale także do przedsiębiorstw i producentów np. kruszyw" - czytamy w raporcie.
Pod względem udziału w rynku liderem pozostaje PKP Cargo z udziałem 40,35% wg masy oraz 43,92% wg pracy przewozowej, wskazał Urząd. Dalsze miejsca miały wg masy DB Cargo Polska (16,91% udziału), Lotos Kolej (5,42%) i PKP LHS (4,13%). Natomiast według pracy przewozowej za PKP Cargo znalazły się kolejno: Lotos Kolej (9,79%), DB Cargo Polska (5,66%) i PKP LHS (5,44%).
"W ostatnich latach rośnie jednak udział mniejszych przewoźników, którzy stosunkowo krótko funkcjonują na rynku. W 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1%, przetransportowali łącznie 13% masy ładunków. W przypadku pracy przewozowej łączny udział takich przewoźników wyniósł 10%. Mniejsi przewoźnicy to np. operatorzy logistyczni, którzy obecnie sami realizują przewozy do terminali, przedsiębiorstwa dla których przewozy kolejowe stanowią działalność pomocniczą w stosunku do głównego rodzaju działalności oraz przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw mających swoje przedstawicielstwa w wielu krajach Europy" - czytamy dalej.
"Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać.Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.