Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 2,4 pkt proc. w porównaniu z wynikiem sprzed miesiąca i wynosi plus 4,3 pkt - podaje Główny Urząd Statystyczny.
"Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 i 4,4 pkt proc.). Wzrost o 1,8 pkt proc. wystąpił jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów" - czytamy w komunikacie.
Czytaj więcej: Nerwowa atmosfera w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Będą wymiany kadrowe
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 0,8 pkt.
- Dwumiesięczny spadek oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej był największy od ośmiu lat - zauważa Grzegorz Ogonek, ekonomista Santandera. Wskazuje, że nasiliły się obawy przed bezrobociem i są najwyższe od trzech lat. Jednocześnie, gotowość do znacznych zakupów jest nadal blisko rekordowego odczytu z września.
Czytaj więcej: PKB Polski rośnie coraz wolniej. Gospodarka na kroplówce
"Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,9 pkt proc.) oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 2,7 pkt proc.) Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,4 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,2 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - wskazuje GUS.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100 pkt. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie.
W ostatnim badaniu GUS przeprowadzono 1 205 wywiadów.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl