Wskaźniki ufności konsumenckiej w dół. Spadają oceny sytuacji ekonomicznej w kraju

Na koniec roku pogorszyły się nasze oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Wyliczany przez GUS wskaźnik ufności konsumenckiej spadł w ciągu miesiąca o ponad 2 pkt proc.

Wskaźniki ufności konsumenckiej w dół. Spadają oceny sytuacji ekonomicznej w kraju
Źródło zdjęć: © East News | Wojtek Laski/East News
Damian Słomski

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 2,4 pkt proc. w porównaniu z wynikiem sprzed miesiąca i wynosi plus 4,3 pkt - podaje Główny Urząd Statystyczny.

"Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,9 i 4,4 pkt proc.). Wzrost o 1,8 pkt proc. wystąpił jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów" - czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 0,8 pkt.

- Dwumiesięczny spadek oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej był największy od ośmiu lat - zauważa Grzegorz Ogonek, ekonomista Santandera. Wskazuje, że nasiliły się obawy przed bezrobociem i są najwyższe od trzech lat. Jednocześnie, gotowość do znacznych zakupów jest nadal blisko rekordowego odczytu z września.

"Żywność stanie się dobrem luksusowym". Lider rolników kreśli czarny scenariusz

"Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,9 pkt proc.) oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 2,7 pkt proc.) Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 2,4 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 2,2 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - wskazuje GUS.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100 pkt. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie.

W ostatnim badaniu GUS przeprowadzono 1 205 wywiadów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu:money.pl
giełdawiadomościgiełda na żywo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)