"Dzięki bogatemu portfolio produktów z różnych kategorii, możemy czuć się stabilnie, ponieważ pandemia nie zmieniła naszej strategii. Jedną z naszych obserwacji jest docenienie przez konsumentów roli mniejszych sklepów, które stały się jednym z głównym punktów zakupów w czasie lockdownu. Jeśli dodamy do tego regionalne sieci handlowe i ich dostępność oraz zasięg, to stał się to dla nas niezwykle istotny kanał dystrybucji. W tych dwóch obszarach widzimy duże perspektywy rozwoju" - powiedział ISBtech Audan.
"Okres lockdownu wpłynął na plany marketingowe marek z naszego portfolio. Musieliśmy zweryfikować i zmienić kanały dotarcia do konsumentów. Ze względu na sytuację, jak wszyscy w branży, stanęliśmy przed wyzwaniem braku bezpośredniego kontaktu z naszymi konsumentami, tymi stałymi jak i potencjalnymi. Rzeczywistość pandemiczna przyspieszyła również wdrażanie działań digitalowych. Pandemia nie zatrzymała nas w realizacji planów marketingowych, musieliśmy je dostosować do wirtualnych potrzeb, sesji edukacyjnych, ekskluzywnych koncertów czy premier muzycznych w wersji online" - dodał prezes.
Zaznaczył, że Wyborowa Pernod Ricard pozostaje liderem rynku kategorii alkoholi premium plus i dąży do rozwoju swoich produktów, fabryk oraz łańcucha dostaw przez nowe inwestycje środowiskowe i zwiększające bezpieczeństwo.
"W Poznaniu udoskonaliliśmy proces rektyfikacji spirytusu. Łącznie na modernizację zakładu w Poznaniu przeznaczyliśmy 1,7 mln zł. Z kolei w Zielonej Górze jesteśmy w trakcie wymiany całej instalacji wody sanitarnej oraz rozbudowy i modernizacji systemu kontroli dostępu. Planujemy dalsze inwestycje w infrastrukturę techniczną. Naszym celem jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa i efektywności produkcji oraz dystrybucji towarów. Zakładamy wymianę większości maszyn rozlewniczych w Zielonej Górze, modernizację systemu chłodzenia w Poznaniu. Ponadto, wciąż chcemy inwestować w rozwiązania podnoszące standardy bezpieczeństwa" - wymienił Audan.
Rok finansowy 2019/2020 ocenił jako bezprecedensowy oraz pełen wyzwań, przede wszystkim ze względu na pandemię COVID-19, która najmocniej wybrzmiała w II kwartale bieżącego roku.
"Ostatnie miesiące roku fiskalnego z punktu widzenia sprzedaży były wyjątkowo zmienne, ale pomimo tak dynamicznej sytuacji, zamknęliśmy rok finansowy z dobrymi wynikami i utrzymaliśmy pozycję lidera na rynku kategorii premium plus. Drugi kwartał bieżącego roku kalendarzowego, pomimo bardzo trudnego kwietnia, okazał się lepszy niż analogiczny okres w roku ubiegłym. W Polsce w czasie lockdownu zanotowaliśmy bardzo duży wzrost wolumenowy w segmencie whisky - aż o 19,3%, w porównaniu do tego samego kwartału poprzedniego roku, podczas gdy kategoria wódki była stabilna. Na całokształt dzisiejszego rynku z pewnością wpłynęła wprowadzona przez rząd 10% podwyżka akcyzy na alkohole - tym samym zarówno my, jak i wszyscy producenci musieliśmy liczyć się ze spadkami w branży. Niestety, ciężko jest prognozować, jak będzie wyglądać przyszły rok w naszym sektorze. Chciałbym również podkreślić, że w sytuacji związanej z pandemią istotne dla naszej branży wydaje się zezwolenie na sprzedaż alkoholu (wszystkich kategorii) przez
internet. Polska jest jedynym krajem w UE i jednym z kilku na świecie, gdzie sprzedaż alkoholu on-line jest zakazana prawnie" - podkreślił Audan.
Grupa Pernod Ricard zajmuje drugie miejsce na świecie w branży win i wyrobów spirytusowych, osiągając skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 9,18 mld euro w roku obrotowym 2019. W Polsce jest czołowym producentem wyrobów alkoholowych.
Sebastian Gawłowski