Wyniki Inter Cars. Kokosy na częściach do używanych samochodów

Polacy jak kupują, to głównie samochody używane. Potem trzeba wydawać pieniądze na naprawy, ale i tak wychodzi taniej. Za to na naprawach zarabiają takie firmy jak Inter Cars. Na częściach zamiennych zarabia prawie jedną czwartą ceny.

Wyniki Inter Cars. Kokosy na częściach do używanych samochodów
Źródło zdjęć: © Fotolia | Turi
Jacek Frączyk

Polacy od wielu lat kupują głównie auta używane, sprowadzane z Zachodu. Nic dziwnego, skoro można je nabyć obecnie za przeciętnie 17,6 tys. zł, co równa się środkom, które przez 10 miesięcy bez problemu może odłożyć przeciętny Polak - wyliczył serwis AAA Auto. W ten sposób prawie każdego stać obecnie na 11-letnie auto z średnim przebiegiem 181 tys. kilometrów - takie parametry ma przeciętny kupowany używany samochód.

Oczywiście 11-letnie auto wymaga więcej napraw, niż "nówka" z salonu. I z tego cieszy się cała branża skupiona na naprawianiu. Warsztaty to miejsce bezpośredniego kontaktu z klientami, ale jest jeszcze całą otoczka. Ktoś musi cały system przecież zasilać w części. Na ich a dystrybucji świetnie zarabia Inter Cars.

Zobacz też: Ile kosztuje przygotowanie auta do wiosny?

To ta firma zasila większość polskich punktów naprawy w części zamienne. Przychody w pierwszym kwartale wzrosły rok do roku o aż 21 proc. do prawie 2 mld zł.

To nieznacznie mniej niż w rekordowych poprzednich dwóch kwartałach, ale rok do roku dynamika jest bardzo wysoka. Przy tym w Polsce przychody rosły o 19 proc., a największy wzrost odnotowano na Węgrzech (+22 proc.).

Ile zarabiają warsztaty razem z Inter Cars na sprzedawanych częściach? Średnio 24,3 proc. marży brutto na sprzedaży w okresie od stycznia do marca, czyli nieznacznie mniej niż rok temu - podaje spółka w raporcie kwartalnym. O tyle więcej musimy przepłacić za części, żeby zarobił sam dystrybutor.

Tyle że spółka dzieli się po połowie marżą na częściach z warsztatami. To oznacza, że drugie 24,3 proc. idzie do warsztatu. Łącznie wychodzi, że 48,6 proc. ceny części to zarobek warsztatu i dystrybutora, a reszta trafia do producenta tych części.

Zysk brutto ze sprzedaży Inter Cars wyniósł 353 mln zł w pierwszych trzech miesiącach, to oznacza, że drugie tyle trafiło do warsztatów. Cała branża naprawy samochodów mogła opłacić swoje koszty i jeszcze zarobić.

Zyski większe poza Polską

Grupa Inter Cars ma 557 filii w Polsce i w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz we Włoszech. W Polsce z Inter Cars współpracują 483 warsztaty i 269 filii. Najważniejszym rynkiem poza Polską jest Rumunia. Inter Cars chwali się przy tym, że rentowność poza Polską jest większa niż w kraju.

Mapa warsztatów i filii Inter Cars w Polsce

Obraz
© inter cars

Pierwszy kwartał zakończyła z zyskiem netto 50,5 mln zł, o 17 proc. wyższym niż rok temu. Ta informacja została dobrze przyjęta przez giełdę. Kurs skoczyło o 1,5 proc. po pół godzinie wtorkowej sesji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

giełdainter carscar
Komentarze (10)

Wybrane dla Ciebie