Trzy największe chińskie linie lotnicze zamówiły prawie 300 odrzutowców Airbusa - to jedna z największych w historii europejskich producentów samolotów transakcji jednodniowych. Jak informuje Bloomberg, takie transakcje są zazwyczaj zawierane podczas wizyt państwowych lub dużych imprez branżowych.
- To rozczarowujące, że różnice geopolityczne nadal ograniczają eksport samolotów z USA — powiedział rzecznik Boeinga, cytowany przez agencję, dodając, że sprzedaż do Chin do tej pory wspierała dziesiątki tysięcy amerykańskich miejsc pracy.
Chiny są kluczowym rynkiem dla rodziny odrzutowców 737 Boeinga i A320 Airbusa, filarów nowoczesnego lotnictwa komercyjnego. W ostatnich latach stosunki między Chinami a Zachodem stają się coraz bardziej napięte, zwłaszcza z USA, wojna handlowa między tymi państwami spowodował, że obie strony nałożyły szerokie cła, a boeing jest największym amerykańskim eksporterem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W odpowiedzi na komentarze Boeinga chiński państwowy dziennik "Global Times" napisał, że zamówienie było "normalną transakcją biznesową" i że lotnictwo jest kluczowym elementem współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Europą. Stwierdził on, że transakcji potencjalnie pomogła obecność Airbusa w zakładzie montażowym w Chinach oraz słabsze euro.
- To naturalne, że strona amerykańska czuje się skwaszona po przegranej rywalizacji z Airbusem. Sądząc po wynikach tych dwóch firm na globalnym rynku, od 2019 roku Airbus znacznie wyprzedza Boeinga, jeśli chodzi o rywalizację o zamówienia na samoloty pasażerskie i udział w rynku — napisał Global Times.
Analitycy Bloomberg Intelligence, w tym George Ferguson, napisali, że piątkowe zamówienie "podkreśla trwający rozdźwięk handlowy z USA i perypetie dla 737 Max, który wciąż nie lata w azjatyckim kraju". Dodali, że Boeing nie potrzebuje Chin, aby nadal budować swoje maszyny.
W najnowszym zamówieniu China Eastern Airlines Corp. kupuje 100 wąskokadłubowych odrzutowców Airbus A320neo, a Air China Ltd. i spółka zależna Shenzhen Airlines wezmą 96. China Southern Airlines Co., które w maju usunęły ponad 100 Boeingów 737 Max ze swoich krótkoterminowych planów flotowych, kupią 96 A320neo i wezmą w leasing dodatkowe samoloty.
Chiny były krajem, który jako pierwszy uziemił odrzutowce Boeing 737 Max w marcu 2019 roku po drugiej z dwóch śmiertelnych katastrof z udziałem tego modelu. Inne organy regulacyjne wkrótce podążyły za nimi, ale większość od tego czasu pozwoliła Maxowi ponownie latać.