NSA skutecznie zapobiegł przedawnieniu części zobowiązań podatkowych. Dzięki temu skarbówce udało się "uratować" prawie 1 tys. postanowień dotyczących ok. 2,4 mld zł - podał "DGP".
Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego ma znaczenie również dla spraw, które są w toku.
Gdyby NSA orzekł inaczej, skutki byłyby niewyobrażalne. Okazałoby się, że część postanowień podpisanych przez naczelników urzędów skarbowych byłaby nieważna. Chodzi o tę część, która dotyczy nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom wydanym przez naczelnika urzędu celnoskarbowego. Bo tu jest problem - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
O jaką sprawę chodzi?
Przypomnijmy, że na początku lipca jeden z zespołów NSA zdecydował się skierować pytanie prawne dotyczące uprawnień naczelnika urzędu skarbowego w zakresie nadawania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom wydanym przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. Problem pojawił się po zmianie przepisów w 2017 roku, kiedy kompetencje organów podatkowych zostały zreorganizowane.
Jeżeli NSA uznało, że działania organów skarbowych były niezgodne z prawem, mogłoby to oznaczać, że wiele decyzji przerywających bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych było nieważnych. W efekcie podatnicy mogliby domagać się zwrotu zapłaconych kwot wraz z odsetkami.
Ekspert podatkowy Jakub Warnieło tłumaczył w rozmowie z "DGP", że brak jasnych przepisów w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej sprawiło, że nie można domniemywać kompetencji urzędników w kwestii nadawania rygoru. W przypadku potwierdzenia przez NSA, że organy działały poza swoimi uprawnieniami, decyzje te oraz ich następstwa zostałyby uchylone.
W praktyce oznaczałoby to, że zobowiązania podatkowe mogły przedawnić się szybciej, a podatnicy mieliby prawo domagać się zwrotu niesłusznie zapłaconych kwot.
Rygor natychmiastowej wykonalności – co to jest?
"Dziennik Gazeta Prawna" wyjaśnia, że rygor natychmiastowej wykonalności jest mechanizmem, który pozwala urzędowi skarbowemu na egzekwowanie zaległych podatków, zanim decyzja stanie się ostateczna. Jest on stosowany w specyficznych sytuacjach, na przykład, gdy do przedawnienia zobowiązania pozostają mniej niż trzy miesiące.
Dotychczas przepisy jasno określały, które organy mają prawo nadawać rygor natychmiastowej wykonalności. Po zmianach w 2017 roku pojawiły się jednak wątpliwości, czy naczelnik urzędu skarbowego może wykonywać te działania wobec decyzji wydawanych przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.