Budowa dróg. Rząd dosypie pieniędzy, bo koszty rosną. Bagatela, 7 mld zł

Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostaną zwiększone o 7 mld zł. Wynika to z uchwały nowelizującej Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), przyjętej przez rząd.

Budowa dróg. Rząd dosypie pieniędzy, bo koszty rosną. Bagatela, 7 mld zł
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Momot
Katarzyna Izdebska-Białka

Fundusze te będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.

- Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych idzie sprawnie. Wyrazem tego jest decyzja rządu o poszerzeniu zakresu finansowego programu drogowego o kolejne miliardy złotych, które zostaną przeznaczone na ważne dla mieszkańców Polski drogi. Otwieramy komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dzięki przyjętym zmianom limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zwiększył się do 142,2 mld zł, informuje GDDKiA w komunikacie.

Obraz
© GDDKiA | GDDKiA

Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na:
- budowę nowej drogi S12 od Lublina do Dorohuska na granicy z Ukrainą,
- rozpoczęcie budowy nowej drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko,
- rozpoczęcie budowy nowej drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3),
- wydatki wynikające z aktualizacji nakładów finansowych na wcześniej zaplanowane inwestycje.

Nowelizacja Programu Budowy Dróg Krajowych pozwoli na skierowanie do realizacji zadań, których wartość wzrosła względem wcześniejszych kosztorysów inwestorskich przedstawionych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki decyzji rządu przyspieszone zostaną prace przygotowawcze do budowy: S5, S8 i S12. Przewiduje się, że budowa pierwszych odcinków tych tras rozpocznie się w 2023 r.

To już kolejny wzrost wartości Programu Budowy Dróg Krajowych. Wcześniej, w 2017 r. limit finansowy PBDK został zwiększony ze 107 mld zł do 135 mld zł. Pozwoliło to na zapewnienie finansowania dla wielu nowych inwestycji, w tym międzynarodowej trasy Via Carpatia.

Zobacz: Koszyk Kaczyńskiego. Taniej niż w 2010? "Efekt wysokiej bazy, inflacja jest odczuwalna"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

budowa dróginfrastrukturadrogi
Komentarze (11)

Wybrane dla Ciebie