Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Dlaczego na lotnisku pasażerowie nie zawsze idą do samolotu przez rękaw? Linia lotnicza wyjaśnia

33
Podziel się:

Pasażerowie odlatujący z warszawskiego Lotniska Chopina nie zawsze wchodzą lub wychodzą z samolotu przez tzw. rękaw. Może się też zdarzyć, że mimo że maszyna stoi przy wolnym pomoście, dla podróżnych i tak podstawiany jest lotniskowy autobus. Rzecznik Polskich Linii Lotniczych LOT wyjaśnia money.pl, od czego to zależy.

Dlaczego na lotnisku pasażerowie nie zawsze idą do samolotu przez rękaw? Linia lotnicza wyjaśnia
Mimo że samolot stoi przy terminalu, pasażerowie nie korzystają z rękawa. Tak się dzieje w kilku sytuacjach (money.pl, Marcin Walków)

Na Lotnisku Chopina w Warszawie może zdarzyć się tak, że samolot stoi przy terminalu, ale nie zostaje do niego podłączony tzw. rękaw. To specjalny ruchomy pomost, który łączy halę terminala z wejściem do samolotu. Pasażerowie korzystają wówczas ze schodów i lotniskowych autobusów.

- Jeśli samolot wykonuje obecną i kolejną rotację w ramach strefy Schengen to rękaw jest na przylocie i wylocie. Jeśli natomiast rotacja jest mieszana, to w dużej części przypadków oznacza to że boarding odbędzie się przez rękaw, a deboarding odbędzie się do autobusu - wyjaśnia Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT.

Powodem jest ograniczona liczba stanowisk postojowych, które umożliwiają pasażerom wyjście z rękawa na najwyższą kondygnację lotniska. To tam znajdują się stanowiska kontroli paszportowej, pasażerom oczekującym na boarding, wejście do samolotu przez rękaw z poziomu hali odlotów.

Analogicznie, może się też zdarzyć, że rejs przylatujący zatrzymał się na stanowisku postojowym strefy non-Schengen z rękawem, ale następną rotację wykonuje do państwa strefy Schengen. Wówczas pasażerowie przylatujący wyjdą do hali lotniska przez rękaw, a boarding kolejnego rejsu odbędzie się z poziomu płyty lotniska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Nie dla każdego typu samolotu jest rękaw na lotnisku

Moczulski dodaje, że ważna jest nie tylko rotacja, ale i typ samolotu. - O ile w Stanach Zjednoczonych na lotniskach są dostępne rękawy dla niemal wszystkich typów w samolotów, to w Europie najmniejsze, takie jak Bombardier CRJ, Embraer 145, turbośmigłowe ATR i Dashe są parkowane na stanowiskach oddalonych - dodaje rzecznik PLL LOT. Wyjątkiem w Polsce jest port lotniczy w Gdańsku, który dysponuje rękawami przystosowanymi do obsługi samolotów Bombardier Q400.

W przypadku Lotniska Chopina, które jest hubem Polskich Linii Lotniczych LOT istotny jest jeszcze jeden czynnik. - Chodzi o porę wylotu. W tak zwanych "falach" czasami wylatuje duża liczba samolotów w zbliżonym czasie, więc siłą rzeczy liczba rękawów jest zbyt mała, aby wszystkie rejsy odprawione były ze stanowisk kontaktowych. Dla samolotów wylatujących poza falami prawdopodobieństwo dostępności rękawa jest znacznie wyższe - mówi rzecznik PLL LOT.

Znaczenie mają także koszty, jakie linia lotnicza ponosi za obsługę naziemną. Z tego względu tani przewoźnicy, tacy jak Ryanair i Wizz Air, oraz linie czarterowe, rzadko kiedy korzystają z rękawów. Podróżując takimi liniami, niemal zawsze boarding będzie odbywał się z poziomu płyty lotniska. Mniejsze porty lotnicze, nastawione na obsługę tanich linii, takie jak choćby podwarszawski Modlin, nie posiadają rękawów w ogóle. Aby obniżyć koszty działalności i opłat lotniskowych, stanowiska postojowe znajdują się niedaleko budynku terminala i pasażerowie idą do samolotu na pieszo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(33)
WYRÓŻNIONE
gość
2 lata temu
Bzdura! Tu chodzi o oplaty! Nie róbcie z ludzi głupkow!
KIlos
2 lata temu
W Gdańsku ciągle rękawy stoją niewykorzystane, a Ryan wozi busami albo na piechotę. To chodzi o opłaty.
FO LOT
2 lata temu
Powód jest tylko jeden. Przewoźnik płaci za rękaw dużo więcej niż za płytę. Lotnisko autobus zapewnia w ramach opłaty lotniskowej. Rękaw to luksus i trzeba za to dodatkowo płacić. Rzecznik niech nie robi z siebie idioty i bajek nie opowiada. Każdy rękaw na Okęciu jest tak samo skonfigurowany.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (33)
Rękaw
2 lata temu
Jak rotacja jest mieszana to się wchodzi na wyjście odpraw przez rękaw ale jak jest niemieszana to się wychodzi na wejście odpraw przez rękaw. Ale jak rękaw jest to się wchodzi przez rękaw. I jak jest rękaw to się wchodzi przez rękaw.
Twój nick
2 lata temu
Kefir jadłem nie żartowałem
Fakty
2 lata temu
A wiecie że paliwo lotnicze jest nieopodatkowane. W czasie kiedy wy płacicie za drogie paliwo z podatkami oni na wasz koszt migają się od podatków
KalesonJazzus
2 lata temu
zmywaku, tak jest nadal w niektórych angielskich miastach, a może i większości. Lotnisko w Leeds ma na płycie rozrysowaną całą ścieżkę dla pieszych, którzy dymają kawał drogi do terminala.
zmywak .
2 lata temu
13 lat temu leciałem samolotem z Katowic / linia Wizzair / do Liverpoolu . Po wylądowaniu nie podstawiono nam autobusu i wszyscy pasażerowie musieli z buta z tobołami naginać po płycie lotniska ok. 400m do terminala . Taką nam atrakcję zgotowali.
...
Następna strona