Współpraca ma dotyczyć m.in. wymiany dokumentacji technicznej. Ponadto zagwarantowany ma być stały kontakt poszczególnych zespołów roboczych, które zajmują się planowaniem, projektowaniem i budowaniem.
- Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany w komunikacie.
Współpraca ma dotyczyć uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, czyli elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wytłumaczono, CPK i GDDKiA będą współpracować nad poszerzeniem A2 od odcinka Łódź Północ - Konotopa, do skrzyżowania z A1 pod Warszawą.
Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas ruchu. Natomiast od Pruszkowa do Konotopa - czwarty (w dwie strony).
GDDKiA ma także odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Składać się na nią mają: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2, a także trasa ekspresowa S50. Ta druga droga ma połączyć region północnego Mazowsza z CPK.
Trasa ekspresowa S10 to kolejny punkt porozumienia między GDDKiA i CPK. Ona z kolei połączy z gminą Baranów Płock i Toruń. Docelowo natomiast ma łączyć Warszawę ze Szczecinem.
- Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami - podkreślił Horała.
Jak podano w komunikacie od 10 lutego do 10 marca spółka CPK prowadziła konsultacje do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Dokument ten ma odpowiadać za wyznaczenie korytarzy dla kolei i dróg.
- Mimo możliwości komfortowego dojazdu koleją, gros pasażerów dotrze do Portu Solidarność samochodami. Dlatego od początku współpracujemy z GDDKiA - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK, cytowany w komunikacie.
Władze CPK podkreśliły, że w etap powstawania SSL włączeni byli mieszkańcy sąsiadujących inwestycji. To odpowiedź na niedawne doniesienia, o gminach, które buntują się przeciwko projektom tras kolejowych. Na money.pl informowaliśmy, że zarówno mieszkańcy, jak i władze gmin planują protesty.
- Dzisiaj ta współpraca wkracza w nowy etap. Działając razem, możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców i ograniczyć uciążliwości związane z inwestycjami. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla GDDKiA, dla CPK, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów - stwierdził Wild.
Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK zapowiada, że budowa powinna na dobre rozpocząć się w 2023 roku, a pierwsze samoloty z polskiego giganta mają wylecieć pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku. Koszt budowy samego lotniska między Warszawą a Łodzią powinien pochłonąć około 25 mld złotych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl