Do CPK poprowadzi sieć nowych dróg. Jest porozumienie
Współpraca między CPK a GDDKiA dotyczy przede wszystkim poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, a także budowy obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Obie strony chcą wzajemnie koordynować swoje działania. Wszystko po to, by przyspieszyć powstawanie nowego portu lotniczego.
Współpraca ma dotyczyć m.in. wymiany dokumentacji technicznej. Ponadto zagwarantowany ma być stały kontakt poszczególnych zespołów roboczych, które zajmują się planowaniem, projektowaniem i budowaniem.
- Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany w komunikacie.
Współpraca ma dotyczyć uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, czyli elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wytłumaczono, CPK i GDDKiA będą współpracować nad poszerzeniem A2 od odcinka Łódź Północ - Konotopa, do skrzyżowania z A1 pod Warszawą.
Zobacz także: Walka z koronawirusem w Polsce. Minister zdrowia: kupujemy wszystko, co jest na rynku
Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas ruchu. Natomiast od Pruszkowa do Konotopa - czwarty (w dwie strony).
GDDKiA ma także odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Składać się na nią mają: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2, a także trasa ekspresowa S50. Ta druga droga ma połączyć region północnego Mazowsza z CPK.
Trasa ekspresowa S10 to kolejny punkt porozumienia między GDDKiA i CPK. Ona z kolei połączy z gminą Baranów Płock i Toruń. Docelowo natomiast ma łączyć Warszawę ze Szczecinem.
- Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami - podkreślił Horała.
Jak podano w komunikacie od 10 lutego do 10 marca spółka CPK prowadziła konsultacje do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Dokument ten ma odpowiadać za wyznaczenie korytarzy dla kolei i dróg.
- Mimo możliwości komfortowego dojazdu koleją, gros pasażerów dotrze do Portu Solidarność samochodami. Dlatego od początku współpracujemy z GDDKiA - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK, cytowany w komunikacie.
Władze CPK podkreśliły, że w etap powstawania SSL włączeni byli mieszkańcy sąsiadujących inwestycji. To odpowiedź na niedawne doniesienia, o gminach, które buntują się przeciwko projektom tras kolejowych. Na money.pl informowaliśmy, że zarówno mieszkańcy, jak i władze gmin planują protesty.
- Dzisiaj ta współpraca wkracza w nowy etap. Działając razem, możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców i ograniczyć uciążliwości związane z inwestycjami. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla GDDKiA, dla CPK, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów - stwierdził Wild.
Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK zapowiada, że budowa powinna na dobre rozpocząć się w 2023 roku, a pierwsze samoloty z polskiego giganta mają wylecieć pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku. Koszt budowy samego lotniska między Warszawą a Łodzią powinien pochłonąć około 25 mld złotych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl