Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Do CPK poprowadzi sieć nowych dróg. Jest porozumienie

23
Podziel się:

Współpraca między CPK a GDDKiA dotyczy przede wszystkim poszerzenia autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, a także budowy obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Obie strony chcą wzajemnie koordynować swoje działania. Wszystko po to, by przyspieszyć powstawanie nowego portu lotniczego.

O porozumieniu poinformowali wspólnie Marcin Horała (na zdjęciu po lewej) i Mikołaj Wild.
O porozumieniu poinformowali wspólnie Marcin Horała (na zdjęciu po lewej) i Mikołaj Wild. (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Współpraca ma dotyczyć m.in. wymiany dokumentacji technicznej. Ponadto zagwarantowany ma być stały kontakt poszczególnych zespołów roboczych, które zajmują się planowaniem, projektowaniem i budowaniem.

- Inwestycje to gra zespołowa. Żeby powstał nowy port lotniczy i związany z nim układ drogowy, potrzebne będzie współdziałanie, czyli codzienna praca i nieustanny przepływ informacji miedzy CPK i GDDKiA - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, cytowany w komunikacie.

Współpraca ma dotyczyć uruchomienia Portu Lotniczego Solidarność, czyli elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wytłumaczono, CPK i GDDKiA będą współpracować nad poszerzeniem A2 od odcinka Łódź Północ - Konotopa, do skrzyżowania z A1 pod Warszawą.

Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa GDDKiA dobuduje trzeci pas ruchu. Natomiast od Pruszkowa do Konotopa - czwarty (w dwie strony).

GDDKiA ma także odpowiadać za budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Składać się na nią mają: autostrada A50 na południe od obecnej trasy A2, a także trasa ekspresowa S50. Ta druga droga ma połączyć region północnego Mazowsza z CPK.

Trasa ekspresowa S10 to kolejny punkt porozumienia między GDDKiA i CPK. Ona z kolei połączy z gminą Baranów Płock i Toruń. Docelowo natomiast ma łączyć Warszawę ze Szczecinem.

- Dzisiejsze wydarzenie to dowód na to, że na system transportowy Polski patrzymy jak na spójną całość, a nie na zbiór niezależnych elementów. Projekt inwestycyjny CPK stał się impulsem do tego, żeby zacieśnić współpracę między dwoma rządowymi inwestorami - podkreślił Horała.

Jak podano w komunikacie od 10 lutego do 10 marca spółka CPK prowadziła konsultacje do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Dokument ten ma odpowiadać za wyznaczenie korytarzy dla kolei i dróg.

- Mimo możliwości komfortowego dojazdu koleją, gros pasażerów dotrze do Portu Solidarność samochodami. Dlatego od początku współpracujemy z GDDKiA - powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK, cytowany w komunikacie.

Władze CPK podkreśliły, że w etap powstawania SSL włączeni byli mieszkańcy sąsiadujących inwestycji. To odpowiedź na niedawne doniesienia, o gminach, które buntują się przeciwko projektom tras kolejowych. Na money.pl informowaliśmy, że zarówno mieszkańcy, jak i władze gmin planują protesty.

- Dzisiaj ta współpraca wkracza w nowy etap. Działając razem, możemy lepiej odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców i ograniczyć uciążliwości związane z inwestycjami. Możliwość prowadzenia inwestycji, np. we wspólnych korytarzach, to korzyść dla GDDKiA, dla CPK, a przede wszystkim dla mieszkańców, kierowców i pasażerów - stwierdził Wild.

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK zapowiada, że budowa powinna na dobre rozpocząć się w 2023 roku, a pierwsze samoloty z polskiego giganta mają wylecieć pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku. Koszt budowy samego lotniska między Warszawą a Łodzią powinien pochłonąć około 25 mld złotych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(23)
WYRÓŻNIONE
kierowca
5 lata temu
Obwodnica Aglomeracyjna Warszawy? Ludzie, wy dokończcie obecny ring stolicy w ciągu drogi S17 bo budujecie ją od 20 lat i zbudować nie możecie.
Dobromir
5 lata temu
S 6 Szczecin Gdańsk miała być 2022 i utkneła w Koszalinie dziękujemy partii rządzącej niech idą rządzić w Mongolii.
XB
5 lata temu
Dla pisowców ta inwestycja jest przykrywką do wyciągania dużych pieniędzy i napychania własnych kieszeni! Jak zwykle nic nie wybudują!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (23)
Cvq
5 lata temu
O ile będzie za co .
keri103
5 lata temu
To znczy, ze te 100 nowych mostow, co obiecali, juz wykonali i moga przeniesc sie na drogi. Super.
demokrata
5 lata temu
pisowskie wciskanie kitu
RK
5 lata temu
Horała już zaczynał budować Obwodnicę Metropolitalną w Trójmieście w zeszłym roku, do dzisiaj cisza. Teraz bierze się za następną, powodzenia.
Maciek
5 lata temu
CPK to świetny pomysł 😊 Niestety nie wierzę aby polskie władze, s w szczególności PIS, były w stanie zrealizować taka inwestycje. Władze w PL z zasady są nieudolne organizacyjnie i projekt ich mocno przerasta.
...
Następna strona