Dopłaty do autobusów. Będzie tak, jak w pandemii
Resort infrastruktury chce utrzymać dopłaty do przewozów autobusowych na poziomie, do którego podwyższono je z powodu pandemii, czyli 3 zł do wozokilometra - poinformował w środę podczas połączonego posiedzenia sejmowych komisji wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Wyższa stawka ma pomóc w odbudowaniu siatki lokalnych połączeń.
- W związku z pandemią, trudną sytuacją branży publicznego transportu zbiorowego, ograniczoną mobilnością polskiego społeczeństwa i co z tym związane dużo mniejszą liczbą pasażerów, maksymalna kwota dofinansowania do wozokilometra została zwiększona do kwoty nie wyższej niż 3 zł - powiedział Weber podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Jak mówi wiceminister, taka stawka obowiązuje od 2020 roku i została wprowadzona po to, by przedsiębiorcy byli w stanie przetrwać trudny okres. Resort chce, by obowiązywała niezależnie od pandemii.
Wiceminister poinformował, że w ustawie okołobudżetowej na rok 2022 taka stawka, czyli dopłata w wysokości 3 zł, została zawarta.
Inflacja nadal rośnie. Komentarz ministra finansów. „To nie moment na drastyczne ruchy”
Odbudować połączenia
Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.
Kto dostanie pieniądze?
Dofinansowanie z funduszu mogą uzyskać samorządy dla linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz.
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w wynosi 800 mln zł.