Katarzyna Zdanowicz, dziennikarka telewizyjna, Grupa Polsat, otworzyła go takimi słowami:
– W trakcie pandemii niska aktywność sportowa Polaków jeszcze bardziej się obniżyła. Aby z powrotem zachęcić, szczególnie młodzież, do uprawiania sportu, potrzebne są duże środki finansowe.
Co powinno być celem ostatecznym finansowania sportu?
Jako pierwszy głos zabrał Marcin Nowak, prezes Igrzyska Europejskie 2023: – Mierzalność efektów inwestycji w sport jest ciężka do zmierzenia. Jest to jednak cel osiągalny. Sport to przede wszystkim zdrowie, nie tylko rozrywka. Każda złotówka zainwestowana w sport przeradza się w złotówkę, albo nawet 100 zł mniej wydanych na rehabilitację czy leczenie danej osoby. Ten cel jest najważniejszy i nadrzędny jeśli chodzi o sport. Sport wyczynowy, który śledzimy w mediach, daje nam motywację do treningów we własnym zakresie. Najważniejsze jest to, żeby kolejne pokolenia zarażać do kultury ruchu.
Tomasz Majewski, wiceprezes ds. organizacyjnych i kontaktów międzynarodowych Polski, Związek Lekkiej Atletyki: – Cel jest ten sam, co w biznesie, czyli maksymalizacja zysku. W sporcie produkujemy głównie emocje, w większości te pozytywne. Sport jest oparty na środkach publicznych i trzeba je wydawać jak najbardziej efektywnie. Chodzi o to, by te środki trafiały tam, gdzie powinny i żebyśmy mieli się z czego cieszyć. Podatnik, z którego pieniędzy się utrzymujemy, powinien mieć co oglądać i dzięki temu mieć lepszy humor. Te wszystkie sukcesy, które akurat moja dyscyplina ma, zawdzięczamy m.in. odpowiedniemu dystrybuowaniu środków. Nie dajemy uciec talentom, które po długiej drodze dają owoce, z których wszyscy się możemy cieszyć.
Rola mediów w finansowaniu sportu
Podczas debaty jako kolejny wypowiedział się Marian Kmita, dyrektor programowy Polsat Sport:
– Każde pieniądze wydawane na polski sport siłą rzeczy niosą ze sobą ideologię i realizację misji. Nawet my dokładamy swoje 3 grosze, by polskie dzieci zainteresowały się sportem.
Dariusz Buza, dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich Ministerstwo Sportu, powiedział:
– Przede wszystkim zadaliśmy sobie pytanie, gdzie chcemy te pieniądze ulokować. Czy chcemy zaktywizować dzieci i młodzież, czy chcemy przez sport budować międzypokoleniowe więzi. Sport jest bardzo ważnym zjawiskiem społecznym, które towarzyszy nam od dzieciństwa do późnej starości.
I dodaje: – Wyodrębniliśmy trzy istotne miejsca: rodzina, szkoła, klub sportowy. Wszystkie inne rzeczy wchodzą w sferę elitarnego widowiska społecznego, a nam zależało na pracy u podstaw. Interweniujemy w społeczeństwie. 350 tys. dzieci dzięki nam mają regularne zajęcia z aktywności fizycznej. Jeśli stworzymy dobrą ofertę i zaangażujemy profesjonalnych współpracowników będziemy mieć dobry efekt. Organizujemy otwarte zajęcia sportowe, w których każdy może uczestniczyć. Finansujemy wielkie ikony, wspieramy wielkich sportowców, którzy są ambasadorami wielkiej zmiany społecznej, jaką jest zmiana mentalna. Udało nam się podwoić poziom wskaźnika aktywności Polaków.
Dystrybucja środków na krzewienie sportuJanusz Szydłowski, menadżer sportowy, właściciel agencji marketingu sportowego Aktisport:– Od 20 lat zajmuję się gwiazdami polskiego sportu. Ten proces jest długi i trudny. Na razie słyszę, że wszystko jest wspaniale, ale jeśli posłuchać środowiska, to wcale tak wspaniale nie jest. Większość dyscyplin sportowych, szczególnie indywidualnych, generalnie mają olbrzymie problemy.
Są różne programy finansowe, które Janusz Szydłowski nazywa kroplówką.
– To nie jest wsparcie systemowe. Te środki są zużywane tu i teraz, nie zmieniają jakości pracy klubu. Moi przedmówcy podkreślali różne cele, które sport powinien realizować, ale problem polega na tym, że nie ma synergii między tymi celami. Upraszczając, wszystkie Polskie Związki Sportowe realizują zadania narzucane przez ministerstwo. A ministerstwo chce medali na możliwie wszystkich imprezach sportowych. Osobiście uważam, że produkcja medali nie jest celem związku sportowego. Związek w takim rozumieniu jest tylko przedłużeniem ministerstwa. Związek sportowy powinien być emanacją klubu i reprezentacją klubu sportowego.
Jak zauważa Janusz Szydłowski, w innych krajach są różne sposoby finansowania sportu, biorą w nich udział również prywatne przedsiębiorstwa. W jego przekonaniu w Polsce sport zatrzymał się w latach 80.-90. Ówczesne ustawodawstwo spełniało ówczesne wymogi, ale od tamtej pory wszystkie modyfikacje tych ustaw były nakierowane na lobbing gier zespołowych. – Te ustawy nie zajęły się w żaden sposób finansowaniem sportu oddolnego. Nie może być tak, że ministerstwo i samorządy są jedynymi jednostkami finansującymi sport – mówi.
Jak znajdować talenty?
Dariusz Buza, dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich w Ministerstwie Sportu, odpowiedział:
– Mamy 70 tys. trenerów w Polsce, nazywamy ich poławiaczami pereł. Wychodzimy z założenia, że każdy jest talentem. Klub jest miejscem, w którym się to wszystko dzieje, rodzi, produkuje. Tylko że sport jest procesem, a na pewnych etapach jest to wyścig zbrojeń. Jeśli my w tej przestrzeni nie jesteśmy w stanie konkurować, to musimy to wszystko budować. Podam państwu kilka danych. Jeżeli porównamy liczbę klubów w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców , to Polska ma ich 37, Niemcy – 108; Niemcy mają 300 członkostw na 1000 obywateli, Polska zaledwie 27. Dostrzegamy ekspercko ten ważny element życia społecznego, wszyscy jak tu siedzimy.
Tomasz Majewski, wiceprezes ds. organizacyjnych i kontaktów międzynarodowych Polski Związek Lekkiej Atletyki:
– Im więcej będziemy mieć trenerów, tym więcej talentów dostrzeżemy. Kwestia jest w znajdowaniu ich, chcemy mieć ich więcej, ale powiedzmy szczerze, my Polacy mamy niechęć do stowarzyszania się, nie chcemy działać. Mamy mniejszy odsetek ludzi, którzy chcą coś robić.
Marcin Nowak, prezes zarządu Igrzyska Europejskie 2023, dodał: – Znajdujemy coraz więcej utalentowanych dzieci, ale co potem? Tylko dwa programy przeznaczone dla młodzieży naprawdę działały: w dziedzinie siatkówki i lekkiej atletyki. Większość związków sportowych przychodzi z prośbą o pieniądze nie do końca mając pomysł, co z nimi zrobić. W przypadku dwóch wspomnianych przeze mnie programów odnieśliśmy sukces, bo zainteresowali się nimi również sponsorzy.
Finansowanie sportu ze środków prywatnych
Aida Bella, rzecznik prasowa Totalizatora Sportowego:
– Totalizator Sportowy bardzo mocno finansuje sport, ale nigdy nie jest tak dobrze, aby nie mogło być lepiej. Sama osobiście uprawiam sport w czasach, w których nie było ani dużych pieniędzy, ani sponsorów. Właściwie tylko chęci dzieci i rodziców sprawiły, że sport na przestrzeni dekady zmienił się na lepsze. My patrzymy przede wszystkim na pomysł. Totalizator Sportowy ma misję wspierania polskiego sportu i infrastruktury sportowej również dla amatorów. Od 1994 r. przekazaliśmy 15 mld złotych na fundusz wspierania kultury sportowej. Angażujemy się w wiele przedsięwzięć przekazując własne środki. Współpracujemy z klubami, związkami sportowymi, a nawet indywidualnymi sportowcami. Jednak na koniec liczy się efekt biznesowy. To jest taki system naczyń połączonych.
Marian Kmita, dyrektor programowy Polsat Sport, podkreśla:
– Tego, czego nam brakuje najbardziej, to jest komunikacja i synergia. Bez chęci ze strony Ministerstwa Sportu trudno będzie przeprowadzić jakąś optymalizację. Musi być jedna instytucja która doprowadza do komunikacji między nami, wyznacza cele. My później doprowadzamy do realizacji.
Grupa Polsat przekazała 1,5 mld na licencje na transmisję polskich rozgrywek sportowych.
– Musieliśmy sobie radzić jako inwestorzy w rozmowach z poszczególnymi związkami. Z niektórymi współpraca jest modelowa, jak na przykład z PZPS. Jak się pojawił minister Bortniczuk, to ministerstwo stało się równorzędnym partnerem do dyskusji. Suplementem do takiej współpracy powinna być rozmowa ze szkolnymi związkami siatkarskimi. Mamy doświadczenia również ze sportami zespołowymi i niszowymi, takimi jak biathlon. My się nad tym pochyliliśmy, nie licząc, że zrobimy na tym pieniądze. Ale chcemy mieć takie współprace w swoim portfolio. Gdyby powołać coś w rodzaju okrągłego stołu dotyczącego polskiego sportu, choć kilka prób już było, gdyby ministerstwo było niezmiennie silnym ośrodkiem koordynującym, do doprowadzenie do rozmowy między kluczowymi mediami byłoby bardzo efektywne. Zgadzam się z przedmówcami, że tym, co nam powinno przyświecać jest kondycja fizyczna tego narodu, obojętnie ile zarobimy na wspieraniu sportu – podkreśla Marian Kmita.
Janusz Szydłowski, menadżer sportowy, właściciel agencji marketingu sportowego Aktisport:
– Klucz jest jeden, o którym pan dyrektor Buza wspominał, czyli rozwój klubów sportowych. Klub sportowy jest jak rodzina dla społeczeństwa – podstawową komórką. Postrzeganie sportu w Polsce jest inne niż w krajach ościennych. W Polskim Związku Lekkiej Atletyki jest zarejestrowanych 20 tys. członków. W analogicznym związku w Czechach 120 tys. zarejestrowanych, w Niemczech – około 850 tys. Kluby są pierwszym kontaktem, tylko jak one mają funkcjonować? Czy są tylko maszynką do produkowania wyczynowców, jak to jest teraz, czy powinny realizować inne cele, takie jak zdrowie, zdrowie powszechne, aktywność wszystkich pokoleń. Klub nie ma statusu społecznego w Polsce i to jest, moim zdaniem, największy problem, nie jest ugruntowany w strukturze społecznej. Można mówić, że jest ileś fantastycznych akcji, że ludzie biegają, uprawiają sport, ale czy to się przekłada na stan zdrowia obywateli? Jak widzę, jak ludzie biegają, to widzę, że to nie jest droga do zdrowia.
***
Kongres ESG - Polska Moc Biznesu to inicjatywa, której dotąd w polskiej przestrzeni publicznej nie było. Wydarzenie tworzy płaszczyznę do debaty na tematy społeczne, gospodarcze, ekologiczne oraz dotyczące zdrowia publicznego i zarządzania biznesem w kontekście trendów światowych, polityki Unii Europejskiej oraz polskiej perspektywy.
Na Kongresie spotkają się przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji naukowych, samorządowych, pozarządowych oraz administracji centralnej. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa oraz szereg innych ministerstw, uczelni wyższych i instytucji naukowych.
***
Kongres realizuje zespół Fundacja Czyste Powietrze i Fundacja Pozytywnych Idei. Producentem wydarzenia jest agencja Creative Harder
Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.
Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców Polski. Fundacja zrealizowała m.in. Konsultacje społeczne oraz promocję w ramach Programu Czyste Powietrze oraz Mój Prąd, Kampanię społeczną #wychodzęzesmogu, Kampanię crossmediową Elektromobilność - Zielone Światło dla Klimatu, Kampanię crossmediową Dla Dobrego Klimatu, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR oraz pierwszy polski multimedialny Raport Klimatyczny TOGETAIR
POLSKA MOC BIZNESU 2021 W LICZBACH:
14 mln zasięgu | 150 ekspertów | 3,5 tys. publikacji | 6,5 mln rozpoczętych streamów | 3 dni | 16 debat | 60 autorskich wywiadów "gorące krzesła" | 12 Marszałków | 10 Ministerstw | 9 uczelni wyższych | 60 firm i instytucji | 12 organizacji pozarządowych | studio live online | 3 tematyczne śniadania prasowe |
OGLĄDAJ NAS:
OBSERWUJ NAS:
Twitter https://twitter.com/ESGKongres
DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!
PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIEDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, Okraków.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL
Płatna współpraca z Kongresem ESG