Elektromobilność. Ruszają prace nad polskim samochodem dostawczym na prąd

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło wstępny etap konkursu na polski uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym. Największą liczbę punktów zebrała spółka Veramo Lab z Elbląga, która pokazała projekt e-vana o nazwie Sevi.

Warszawa, 28.09.2020. Most Południowy, budowany w cišgu obwodnicy Warszawy, 28 bm. Przeprawa stanowić będzie cześć drogi ekspresowej S2. Połšczy węzeł �Przyczółkowa�, znajdujšcy się w Wilanowie z węzłem �Wał Miedzeszyński� w Wawrze. (amb) PAP/Leszek Szymański
Warszawa, 28.09.2020. Most Południowy, budowany w cišgu obwodnicy Warszawy, 28 bm. Przeprawa stanowić będzie cześć drogi ekspresowej S2. Połšczy węzeł �Przyczółkowa�, znajdujšcy się w Wilanowie z węzłem �Wał Miedzeszyński� w Wawrze. (amb) PAP/Leszek Szymański
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Leszek Szymański, Leszek Szymañski
Katarzyna Izdebska-Białka

"Rzeczpospolita", która pisze o sprawie, zastrzega, że do stworzenia takiej konstrukcji jeszcze daleka droga. Na tym etapie wybrano dziesięć firm i konsorcjów, które teraz wezmą udział w postępowaniu (w trybie zamówienia przedkomercyjnego) na przygotowanie koncepcji samochodu.

Spółka, która na tym etapie zdobyła największą liczbę punktów to Veramo Lab z Elbląga, w konsorcjum z niemieckim Eurabusem.

Obejrzyj także: Elektromobilność. "Rząd naobiecywał, a dopłaca na jeździdełka dla najzamożniejszych"

Za tym projektem, jak zauważa "Rzeczpospolita", stoi Marcin Jastrzębski, były prezes gdańskiego Lotosu (za rządów PiS), a od sierpnia br. członek rady nadzorczej Banku Ochrony Środowiska.

Ile kosztowałaby budowa e-vana? Na razie trudno to określić. Musiałby on jednak konkurować z markami największych producentów samochodów - podkreśla dziennik.

"Rz" zwraca uwagę, że za NCBR ciągnie się porażka wartego ponad 3 mld zł programu e-BUS. Planowano wtedy budowę 1100 elektrycznych autobusów. Pierwszy konkurs zakończył się fiaskiem i kompromitacją organizatorów: do realizacji przedsięwzięcia wybrany został balansujący na krawędzi bankructwa Ursus. Do drugiego konkursu zgłosili się oferenci, ale NCBR zamknęło program.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (52)