Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KFM
|

Finanse Aeroflot pikują. Rosyjskie linie sprzedają luksusowe nieruchomości

Podziel się:

Aeoroflot wystawił na sprzedaż aż 12 zagranicznych nieruchomości. To sposób na ograniczenie strat. A te i tak są duże. Na tyle, że Kreml musiał mu wpiąć potężną finansową kroplówkę.

Finanse Aeroflot pikują. Rosyjskie linie sprzedają luksusowe nieruchomości
Rosyjski Aeroflot musi poprawić finanse, dlatego wystawił na sprzedaż zagraniczne nieruchomości (Getty Images, Urbanandsport)

O sprawie donosi rosyjski "Kommiersant". Pod młotek pójdzie 12 nieruchomości zagranicznych Aeroflotu - na Węgrzech, Cyprze, w Szwecji, Norwegii, Danii i Belgii. Najdroższy budynek stoi w Larnace. Apartamentowiec o powierzchni 2072 m kw. z działką o powierzchni 834 m kw. wyceniono na 1,9 mln euro. Jednak budynek wymaga remontu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Aeroflot potrzebuje pieniędzy, sprzedaje nieruchomości

Aeroflot pozbywa się też apartamentu z trzema sypialniami w Oslo za przeszło 900 tys. euro oraz biura w Budapeszcie za 463 tys. euro. Jak podaje firma, od 2014 r. zaczęła pozbywać się aktywów, które nie są bezpośrednio związane z jej działalnością. A teraz dodatkowe dochody są tej linii lotniczej bardziej potrzebne niż kiedykolwiek.

W wyniku sankcji wiosną 2022 r. Aeroflot przestał latać do Europy. Nie chodzi tylko o utracone połączenia bezpośrednie, bo rosyjskie linie zostały wycięte z ogólnoświatowego systemu rezerwacji lotów.

Kreml w obliczu szorujących po dnie wyników linii lotniczych otworzył program dotacji. Tylko od kwietnia do października w 19 spośród 21 przewoźników wpompował 100 mld rubli. Do tej pory 49,9 mld rubli trafiło już do grupy Aeroflot, z czego 25,7 mld rubli otrzymał sam Aeroflot, 13,9 miliarda rubli - Pobeda,13,9 miliarda rubli, a Rossija otrzymała 10,3 miliarda rubli. Drugim co do wielkości odbiorcą był S7 z dotacją 22 mld rubli. Ural Airlines zatwierdziły 8,9 mld rubli pomocy. Utair wraz ze spółkami zależnymi miał otrzymać ponad 7 mld rubli, ale w połowie września przewoźnikowi odjęto 2,3 mld rubli. To, co udało się dzięki temu zaoszczędzić, wróci do lotnictwa. Przewidziano kolejny miliard rubli dla Aeroflotu.

Rosyjskie lotnictwo w wyniku sankcji zostało przyparte do muru. Do tej pory linie zamawiały samoloty głównie z zagranicy. Zachodni producenci, w tym tacy jak Boeing i Airbus, odcięli dostawy gotowych samolotów oraz komponentów i części zamiennych dla klientów z Rosji. Rosjanie pracują nad silnikiem własnej produkcji. W czerwcu wicepremier Rosji Jurij Borysow przyznał w wywiadzie dla kanału Rossija-24, że rosyjscy lotnicy rozmontują samoloty zachodniej produkcji, by serwisować inne maszyny i dalej móc funkcjonować.

Przejście na rodzimej produkcji samoloty też kosztuje. W latach 2023-2026 Aerofłot otrzyma 34 nowe Superjety, 18 samolotów typu MS-21-310 i 11 Tu-214. Samoloty zostaną zakupione przez Aviacapital-Service, spółkę zależną Rostecu. Koszt wszystkich samolotów wyniesie 175,4 mld rubli. Środki zostaną pozyskane z Funduszu Dobrobytu Narodowego. Ministerstwo Finansów kupi obligację od firmy leasingowej z oprocentowaniem 1,5 proc. w skali roku. Samoloty będą wykonane z rosyjskich komponentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl