Portal prawo.pl podaje, że pacjent (lub w przypadku jego śmierci jego bliscy) będą mieli rok na złożenie wniosku do Rzecznika Praw Pacjenta (RPP), licząc od dnia, w którym dowiedzieli się o zdarzeniu. Jednak nie może to być dłuższy okres niż trzy lata od dnia, w którym do niego doszło.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odszkodowanie za błąd medyczny. Nawet 200 tys. zł dla pacjenta
To dość krótki termin, a trzeba pamiętać, że często leczenie jest długotrwałe i określenie przyczyn oraz wszystkich skutków danego zdarzenia medycznego może być w tak krótkim okresie trudne. Nie wszystkie konsekwencje ujawniają się szybko, a przez pierwsze lata pacjenci na ogół koncentrują się na leczeniu niekorzystnych następstw i nie myślą o krokach prawnych - powiedziała cytowana przez serwis mec. Jolanta Budzowska, radca prawny, specjalizująca się w sprawach o błąd medyczny.
Złożenie wniosku będzie kosztowało 300 zł. Pacjent otrzyma tę kwotę z powrotem, jeśli RPP przyzna świadczenie kompensacyjne. Decyzja w tej sprawie ma być gotowa w ciągu trzech miesięcy od wpłynięcia wniosku.
Jak podaje prawo.pl, jeśli pacjent przyjmie rekompensatę, będzie to równoznaczne z tym, że zrzeka się z wszelkich roszczeń o odszkodowanie, rentę oraz zadośćuczynienie, które mogą wynikać ze zdarzenia medycznego.
- Pacjenci muszą być szczególnie uważni, kierując sprawę do Rzecznika Praw Pacjenta. Przede wszystkim muszą zdawać sobie sprawę z tego, że w tym postępowaniu nie otrzymają renty. Tymczasem jej uzyskanie jest niekiedy ważniejsze od zadośćuczynienia, bo pozwala na zabezpieczenie przyszłych kosztów leczenia czy utraconych zarobków - podkreśliła Budzowska.
Jak zauważa rynekzdrowia.pl, wysokość świadczenia kompensacyjnego zależeć będzie od zaistniałej sytuacji. W przypadku:
- zakażenia biologicznym czynnikiem chorobotwórczym - świadczenie będzie wynosić od 2 tys. zł do 200 tys. zł;
- uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia - od 2 tys. zł do 200 tys. zł;
- śmierci pacjenta - od 20 tys. zł do 100 tys. zł.