Home staging – co to jest?
Technikami home stagingu powinni zainteresować się głównie osoby, które sprzedają mieszkanie lub zajmują się tym zawodowo jako inwestorzy. Jest to fachowe przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Celem home stagingu jest, jak sama nazwa wskazuje, zaaranżowanie wnętrza, które podkreśli jego charakter i dostosuje lokal do wymagań i potrzeb jak największej liczby potencjalnych klientów.
Co to jest home staging? W założeniu ma przyciągnąć jak największą grupę zainteresowanych oraz przyspieszyć sprzedaż lub wynajem za wysoką cenę. Home stagerzy kreują lokal na produkt atrakcyjny dla nabywców, dążąc do zwiększenia realnej wartości nieruchomości. Podstawowym założeniem home stagingu jest jednak działanie niskokosztowe.
Ile kosztuje usługa home staging?
Koszt usługi home stagingu zależy rzecz jasna od tego, jak bardzo wnętrza potrzebują odświeżenia. Usługa zaczyna się od konsultacji, diagnozy i propozycji zmian. Takie spotkanie może kosztować kilkaset złotych i będą na nim omawiane wszelkie udoskonalenia, jakie potrzebuje lokal. Malowanie ścian, wymiana mebli, drobne naprawy, zakup tekstyliów i dodatków.
Ile kosztuje pełny pakiet home stagingu? Usługa z zaplanowaniem, ustaleniem budżetu, aranżacją, stylizacją, sesją fotograficzną, zrealizowaniem wirtualizacji 3D i przygotowaniem oferty nieruchomości to koszt kilku tysięcy złotych. Cena oczywiście zależy od wielkości lokalu. Jeśli jest mały i potrzebuje niewielkiego zaangażowania home stagera, cena może wynosić ok. 2-3 tys.
Jak samodzielnie zrobić home staging?
Wykwalifikowani home stagerzy, znający się na marketingu i aranżacji wnętrz, zachęcają do skorzystania ze swoich usług. Istnieją także duże firmy home stagingowe, studia aranżacji wnętrz, oferujące kompleksowe usługi metamorfozy nieruchomości. Wielu oferuje również webinary i szkolenia, jak samemu odmienić wnętrza mieszkań na sprzedaż. Jak zacząć home staging swojego lokum?
Pierwszy punkt to diagnoza mieszkania. Salon, kuchnia i sypialnia to pomieszczenia, które zwracają największą uwagę potencjalnych lokatorów. Nie zapomnij jednak o reszcie pomieszczeń. Zadbaj o to, aby całe mieszkanie stanowiło spójną i modną przestrzeń. Chcąc odnowić wnętrza, postaw na neutralny i ponadczasowy styl, który wkomponuje się w gust każdego nabywcy. Tak urządzone mieszkania zwykle dużo szybciej znajdują nabywców.
Postaw na przestronność, zabierz z mieszkania wszelkie zbędne przedmioty. Odmaluj ściany, pamiętaj o kosmetycznych poprawkach, np. o wyczyszczeniu czy zamalowaniu kontaktów. Zainwestuj w dekoracje i tekstylia. Jeśli przygotowujesz mieszkanie na wynajem, zaplanuj taki układ mebli, aby zrobiło się bardziej przestronnie oraz funkcjonalnie. Nadaj wnętrzu charakteru w postaci obrazu na ścianie, lampki nocnej, firan itp.
Kiedy warto się zdecydować na home staging?
Wiesz już, co to home staging. Kiedy jednak warto zasięgnąć pomocy specjalisty w tej dziedzinie? Home stagerzy dbają przede wszystkim o to, aby oferta wynajmu lub sprzedaży nie zniknęła w morzu innych ofert. Ich zadaniem jest sprawić, aby lokal wyróżniać się na tle innych, a więc szybciej znalazł nabywcę. Mieszkania i domy po home stagingu szybciej znajdują nowych lokatorów. Jeśli więc zależy ci na szybkiej transakcji, a ponadto chcesz podwyższyć wartość lokalu, pomyśl nad tym rozwiązaniem. Home staging podbija liczbę argumentów do podniesienia lub utrzymania ceny nieruchomości.
Korzystając z usług home stagera możesz wybrać kilka scenariuszy. Możesz przeprowadzić metamorfozę samodzielnie. Jeśli brakuje ci tylko pomysłu, wykup usługę, składającą się z zaproponowania zmian oraz stworzenia listy zakupowej. Zapłacisz tylko za koncepcję home stagingową w ustalonym przez ciebie budżecie. Taka usługa nie wykracza poza 1 tys. zł.
Jeśli zajmujesz się sprzedażą bądź wynajmem kilku nieruchomości i nie masz czasu na ich przygotowanie, możesz wykupić cały projekt. Warto mieć na uwadze, że home stagerzy nie są ekipą remontową. Mogą jednak stworzyć plan działania, ustalić zakres prac, koordynować podwykonawców oraz wdrożyć zaproponowane zmiany. Wycena takiej usługi jest indywidualna, jednak z pewnością będzie sięgała kilku tysięcy zł. Home stagerzy pomagają również na polu marketingu nieruchomości. Mogą zająć się ofertami i promocjami w mediach.
Najczęściej home stagerzy działają w mieszkaniach z rynku wtórnego. Rzadziej uatrakcyjniają oferty mieszkań deweloperskich.
Czy home staging wpływa na wartość nieruchomości?
Na swoich stronach home stagerzy chwalą się zrealizowanymi projektami. Mieszkania, w których palce maczali specjaliści z tej dziedziny, sprzedawane są nawet w kilka dni, na pewno szybciej niż lokale z podobnym metrażem czy w tej samej okolicy. Jeśli wierzyć informacjom, prawie zawsze sprzedawane są także za większą kwotę niż podobne lokale z sąsiedztwa.
Dobry home staging nie może być jednak iluzją i oszustwem. Wysoki standard cieszący oko nie może przykrywać zniszczeń, złego stanu technicznego czy maskować potrzeby remontu. Home staging ogranicza się do estetycznego wykończenia lokali. Jeśli ten ma zużytą armaturę, przeciekający sufit, nie przykryje się tego nawet najlepszymi trikami.
Jak home staging wpływa na sprzedaż nieruchomości?
Nie ulega wątpliwości, że potencjalni wynajmujący czy kupujący pamiętają, jakie wrażenie zrobiło na nich mieszkanie. Lokalizacja, metraż i liczba pokoi są ważne, ale standard prezentowanego wnętrza jest porównywalnie istotny. Większość inwestorów polega na jednym i tym samym stylu przygotowywania wnętrz. Ogromna większość poszukujących szuka ofert w internecie, szybko przeglądając kolejne. Są to przede wszystkim wzrokowcy, tak więc wygląd mieszkania jest dla nich istotny.
Nie jest niespodzianką, że nabywcy chcą mieszkania z wyższym standardem, nawet jeśli wiąże się to z nieco wyższą opłatą. Home staging ma za zadanie przyciągnąć uwagę. Zaaranżować wnętrze dla jak największego grona odbiorców, wyeksponować potencjał nieruchomości. Dobrzy home stagerzy orientują się w marketingu nieruchomościami. Wiedzą, jak stworzyć ofertę konkurencyjną i skuteczną.
Home staging pomoże ci szybko znaleźć nabywców nieruchomości. Choć techniki działania są różne, wystarczy z pomysłem podejść do aranżacji wnętrz, aby były bardziej ciepłe, przytulne i praktyczne. Nie zawsze potrzebujesz do tego wyspecjalizowanych home stagerów. W internecie znajdziesz mnóstwo wskazówek, jak zaciekawić i przyciągnąć potencjalnych nabywców.