Według UOKiK powinniśmy m.in. sprawdzić kondycję finansową spółki, której papiery zamierzamy kupić i dokładnie zapoznać się z warunkami umowy. Jeśli czegoś nie rozumiemy, poprośmy o dodatkowe informacje. Jeśli to nie rozwieje naszych wątpliwości, nie inwestujmy w dany produkt - radzi UOKiK w ramach kampanii.
Ostrzega też, aby uważać na tzw. okazje, zwłaszcza, gdy doradca finansowy przekonuje nas, że decyzje musimy podjąć szybko, bo podobna szansa może się nie powtórzyć. W takim wypadku warto sobie dać czas do namysłu i konsultacji np. ze znajomym ekonomistą. - Pośpiech nie jest dobrym doradcą, szczególnie dla początkującego inwestora - zauważa UOKiK.
Urząd radzi także, aby być ostrożnym w przypadku inwestycji w spółki, które zamierzają wejść na giełdę. Pozytywna ocena firmy nie stanowi bowiem gwarancji otrzymania zysków. Zdaniem UOKiK inwestorzy powinni być szczególnie wyczuleni na firmy, które poprzez emisję obligacji korporacyjnych lub akcji w ofercie publicznej chcą zwiększyć swoją pozycję rynkową.
Tego typu agresywnym ofertom towarzyszy często kampania określana jako tzw. window dressing. W ramach niej firma stosując m.in. zabiegi księgowe potrafi sztucznie wywindować swoje notowania na giełdzie, budując wrażenie, że jest w lepszej kondycji niż w rzeczywistości.
UOKiK powołuje się w tym kontekście na badania spółek z warszawskiej GPW, z których wynika, że firmy stosujące window dressing przynosiły zyski nawet o 8 proc. mniejsze w skali roku, co może przekładać się na stratę kilkudziesięciu procent wartości inwestycji w ciągu kilku lat.
UOKiK ostrzega też przed spółkami, które budują wizerunek, bazując na informacjach o tym, że planują wejść na giełdę. Jako przykład podaje obligacje firmy GetBack. Doradcy finansowi, którzy je oferowali informowali, że spółka planuje m.in. wejść na giełdę, co miało być dowodem na stabilną sytuację finansową firmy.
Kupującym obligacje korporacyjne urząd z kolei radzi, aby dokładnie zapoznawali się z warunkami emisji. Warto też sprawdzić, czy mają zabezpieczenia i w jakiej sytuacji będzie możliwe skorzystanie z nich.
- W kampanii ‘’Policz i nie przelicz się’’ zachęcamy do mądrego i ostrożnego lokowania oszczędności i myślenia o inwestycjach długofalowo. Zmieniają się stopy procentowe, wycena spółek i ich kondycja. Warto to wszystko wziąć pod uwagę, a także dywersyfikować swoje finanse, nie stawiając wszystkiego na jedną inwestycję - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.