Rozgrzana ulica jest nie tylko gorąca w dotyku, ale także podnosi temperaturę otaczającego powietrza. Badania pokazują, że budowa jaśniejszych, bardziej odblaskowych dróg może obniżyć temperaturę powietrza nawet o ponad 2,5 stopnia Celsjusza.
Jak można wyczytać w portalu sciencealert.com, odblaskowe drogi muszą być wykorzystywane w odpowiedni sposób, inaczej zamiast schładzać, będą np. ogrzewać pobliskie budynki.
Sposób na gorący asfalt i chodniki
Naukowcy z Concrete Sustainability Hub w prestiżowej uczelni MIT podkreślają, że wszystkie powierzchnie, w zależności od ilości promieniowania, które pochłaniają lub odbijają, mogą wpływać na temperaturę powietrza w miastach.
Na obszarach miejskich około 40 proc. gruntów jest utwardzonych. Chodnik pochłania promieniowanie słoneczne. Pochłonięte ciepło w masie nawierzchni jest uwalniane stopniowo, ogrzewając otaczające środowisko. Może to prowadzić do ponoszenia temperatury nawet o kilka stopni i upalnym latem negatywnie wpływać na sąsiednie obszary wiejskie oraz zielone przedmieścia.
Materiały odblaskowe na chodniku mogą zapobiec tworzeniu się ciepła i pomóc przeciwdziałać zmianom klimatycznym, odbijając promieniowanie słoneczne z powrotem do atmosfery. Białe dachy na domach dają podobny efekt.
Aby oszacować odbicie nawierzchni, stosujemy współczynnik zwany albedo. Określa on stosunek ilości promieniowania odbitego do padającego. Jest więc parametrem określającym zdolność odbijania promieni przez daną powierzchnię.
Zazwyczaj im ciemniejsza powierzchnia, tym niższe albedo. Asfalt ma niskie albedo około 0,05-0,1, co oznacza, że odbija tylko 5 proc. do 10 proc. światła, które otrzymuje i pochłania aż 95 proc.
Odblaskowe kruszywa lub lżejsze materiały budowlane, takie jak beton, mogą potroić albedo, wysyłając więcej promieniowania z powrotem w przestrzeń kosmiczną.
Jak oszacował MIT CSHub wzrost albedo chodników na wszystkich drogach USA, może zmniejszyć zużycie energii do chłodzenia i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych równoważną 4 milionom samochodów przez rok.
Również jasne spoiwa lub kruszywa, takie jak gnieciony kamień, żwir lub inne twarde materiały w betonie mogą zaoszczędzić pieniądze.
Jednak nieumiejętnie użyte, jaśniejsze chodniki odbijając promieniowanie na budynkach – zwane promieniowaniem padawowym – mogą latem ogrzewać pobliskie budynki, zwiększając zapotrzebowanie na klimatyzację.
Przykładowo, w Los Angeles, gdzie miasto eksperymentuje z chłodniejszą nawierzchnią na asfalcie, naukowcy zauważyli, że tam, gdzie odblaskowa powłoka była używana przez pieszych, ziemia była aż 6,1 st.C chłodniejsza, ale już kilka metrów nad ziemią, temperatura wzrosła, gdyż promienie słoneczne zostały odbite. To dowodzi, że chłodne powierzchnie są lepsze do budowy dróg, niż chodników czy placów zabaw.