Via Carpatia to międzynarodowy szlak, który połączy Europę Północną i Południową. W Polsce ta trasa, zwana oficjalnie S19, liczyć będzie ponad 700 km. Jej budowa to teraz jedna z najważniejszych inwestycji GDDKiA. I gigantyczne wyzwanie dla branży drogowej, zarówno dla biur projektowych, jak i samych firm budowlanych.
Poziom trudności w przypadku budowy S19 wynika z ukształtowania terenu, przez który szlak będzie biec. Niedawno GDDKiA ogłosiła przetarg na stworzenie odcinka Lutcza - Domaradz, który zakłada m.in. przebicie się przez górę Hyb. Tunel będzie miał rekordową — jak na Polskę — długość 990 m.
Inżynierowie projektujący szlak Via Carpatia wykazać się będą musieli także na odcinku Babica - Jaworzno. Tam z kolei ukształtowanie terenu sprawia, że trzeba zbudować siedem estakad wysokich na ok. 100 m. Najdłuższa mierzyć będzie natomiast ok. 1,2 km. Do tego dojdzie jeszcze sześć wiaduktów. Koszty przedsięwzięcia są równie imponujące.
Via Carpatia: 43 miesiące na budowę 11 km S19
W poniedziałek (14 lutego) GDDKiA oddział Rzeszów podpisał umowę na wykonanie projektu, a później budowę odcinka S19 Babica - Jaworzno. Opiewa na kwotę 1,25 mld zł. To najniższa oferta złożona w przetargu. Pierwotny budżet zadania przekroczyła o ok. 102 mln zł.
Wykonawcą nieco ponad 11-kilometrowego fragmentu, którego znacząca część biec będzie nad ziemią, jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. To firma, która specjalizuje się w budowie wiaduktów, czym chwali się na swojej stronie.
Intercor na zaprojektowanie i budowę odcinka S19 Babica - Jaworzno ma 43 miesiące. Nie wlicza się w to jednak okres zimowy od 1 grudnia do 31 marca. W tym czasie roboty mogą być wstrzymywane. W praktyce decyduje o tym pogoda. - Zakończenie inwestycji zaplanowano w 2026 r. - podaje GDDKiA.