Klarna to fintech założony w 2005 roku w Sztokholmie w Szwecji. Powstał w celu ułatwienia dokonywania zakupów online. Pracuje na modelu: kup teraz, zapłać później. Odroczone płatności mają zachęcać do dokonywania zakupów online, zwłaszcza wtedy, gdy w portfelach chwilowe pustki. Startup ma polskie korzenie. Jego współwłaścicielem jest Polak – Sebastian Siemiątkowski.
Klarna nabrała wiatru w żagle w ciągu ostatnich 5 lat. W 2015 roku weszła na amerykański rynek, 4 lata później zrobiło się o niej głośno, gdy zainwestował w nią raper Snoop Dogg. W 2019 roku fintech wyceniono na 5,5 mld dolarów. Rok później był już wart drugie tyle. Prawdziwy rekord Klarna pobiła w tym roku.
Na początku marca firma poinformowała, że w ramach rundy finansowania zabezpieczyła 1 mld dolarów. Pieniądze mają przyspieszyć międzynarodową ekspansję. W ramach tegorocznej rundy Klarnę wyceniono na 31 mld dolarów, co uczyniło ją najdroższym prywatnym fintechem w Europie i drugim na świecie.
To doprowadziło Siemiątkowskiego na listę miliarderów "Forbesa". W najnowszym rankingu zajął 1444 miejsce. Jego majątek wyceniono na ponad 2 mld dolarów.
– W Klarna rozwiązujemy problemy – to jest sedno tego, co robimy zarówno dla konsumentów, jak i dla detalistów. Konsumenci chcą przejrzystych produktów, które pomagają im robić zakupy i płacić, a które odzwierciedlają ich styl życia. Nie chcą przestarzałych tradycyjnych modeli – powiedział po zakończonej rundzie Sebastian Siemiątkowski, współzałożyciel i CEO Klarna.
Giganci wśród klientów
Sebastian Siemiątkowski jest synem polskich imigrantów. Jego rodzice emigrowali do Szwecji na początku lat 80-tych XX wieku. 40-latek na świat przyszedł już w Szwecji, mimo to świetnie mówi po polsku. Zanim założył Klarnę, pracował w Burger Kingu, a później w telesprzedaży. Startup założył wspólnie z dwoma kolegami ze studiów. Z 3 osób zespół rozrósł się do 3,5 tys. pracowników.
Klarna ma 90 mln aktywnych użytkowników, ponad 250 tys. sprzedawców w 17 krajach. Wśród klientów fintechu są Ikea, Nike, Adidas, H&M, Sephora, Ralph Lauren i Urban Outfitters.
Klarna rośnie jak na drożdżach. Z wyceny 10,6 mld dolarów w 2020 roku, w kilka miesięcy osiągnęła 3 razy lepszy wynik. Przedstawiciele biura prasowego Klarny pytani przez money.pl o ten sukces zwracają uwagę dobre wyniki osiągane w USA.
– Zaliczyliśmy bardzo dobry rok na tym rynku w 2020 roku, notując milion konsumentów miesięcznie w ostatnim kwartale. Rozszerzyliśmy też działalność na cztery nowe rynki: Australię, Hiszpanię, Belgię i Włochy. Kolejne cztery wejścia planujemy w tym roku. Kontynuowaliśmy również wprowadzanie innowacji poprzez nowe produkty i ulepszanie naszej istniejącej oferty na wszystkich rynkach. To zapewnia firmie Klarna silną trajektorię wzrostu i ekscytującą przyszłość – mówią money.pl.
Klarna idzie w ekologię
W marcu Sebastian Siemiątkowski ogłosił, że firma planuje przeznaczyć 1 proc. kapitału na nowo utworzoną inicjatywę, która skoncentruje się na kluczowych wyzwaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem. Inicjatywa zostanie oficjalnie zainaugurowana 22 kwietnia w Światowy Dzień Ziemi.
– Nadszedł czas, abyśmy, dzięki naszej kulturze zmian, zakłóceń i innowacji, skupili się na rozwiązywaniu większych, bardziej złożonych problemów. Uważam, że nasza branża ma obowiązek pomóc w jakiś sposób rozwiązać globalne problemy ze zrównoważonym rozwojem i mam nadzieję, że inni dołączą do Klarna – powiedział Siemiątkowski.