Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRWL
|

Koniec limitu 100 ml. Kolejne lotnisko znosi zakaz

1
Podziel się:

Kolejne lotnisko znosi obostrzenia wprowadzone w 2006 roku. Podróżujący z Helsinek będą mogli zabrać na pokład do dwóch litrów płynu. To kolejny port, który dzięki nowym technologiom rezygnuje z zakazu dotyczącego płynów w bagażu podręcznym.

Koniec limitu 100 ml. Kolejne lotnisko znosi zakaz
Lotniska znoszą ograniczenia dotyczące płynów na pokładzie (Getty Images, Ying Tang/NurPhoto)

Wielkie zmiany na fińskim lotnisku! Podróżujący z Helsinek będą ponownie mogli zabierać na pokład samolotu do dwóch litrów płynów — poinformował portal lotniczy Avia News. Podobne ułatwienia wprowadzono wcześniej na lotniskach w Londynie, Amsterdamie i Mediolanie, a wkrótce dołączą do nich port lotniczy w Pradze oraz lotniska w Szwecji i Hiszpanii.

Zakaz w obawie przed zamachami

Zakaz wnoszenia większych ilości płynów na pokład samolotu został wprowadzony w 2006 roku, po odkryciu planów zamachów Al Kaidy przez brytyjską policję. Organizacja terrorystyczna planowała wysadzenie w powietrze samolotów pasażerskich, przy użyciu płynnych chemikaliów skonstruowanych na pokładzie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Robertem Adamczykiem

Lotniska zastosowały zasadę, że pasażer może wnosić jedynie 100 ml płynów w bagażu podręcznym. Obecna zmiana stała się możliwa dzięki rozwojowi techniki, ponieważ lotniska zaczęły instalować nowocześniejsze skanery umożliwiające szybszą i bardziej skuteczną kontrolę bagażu.

Lotniska inwestują w nową technologię

Jednym z pierwszych europejskich lotnisk, które wprowadziło nową technologię, było amsterdamskie Schiphol, które już w 2015 roku zainstalowało skanery 3D. Podobne rozwiązania zastosowano również na części terminali włoskich lotnisk w Rzymie i Mediolanie. Z ograniczeń w przewozie płynów zrezygnowały także brytyjskie lotniska London City Airport i Teesside International (wszystkie duże brytyjskie lotniska mają wdrożyć tę technologię do połowy 2024 roku). Irlandzkie lotniska Shannon i Donegal były jeszcze szybsze we wprowadzaniu tych zmian.

Skanery na lotnisku Sztokholm-Arlanda w Szwecji będą w pełni uruchomione na terminalu 5 w najbliższych tygodniach, a lotnisko Vaclava Havla w Pradze przygotowuje się do uruchomienia ich na Terminalu 2.

Hiszpańskie lotniska w Madrycie i Barcelonie zrobią to w przyszłym roku. Malaga będzie musiała poczekać do 2025 roku, a Gran Canaria, Tenerife Sur, Fuerteventura, Cesar Manrique Lanzarote, Alicante-Elche Miguel Hernandez, Ibiza, Bilbao, Minorka i Walencja o rok dłużej.

Wielka Brytania bez ograniczeń

Do czerwca 2024 roku ma to być normą na wszystkich lotniskach w Wielkiej Brytanii. Najnowocześniejsze skanery CT, generujące dokładniejszy i wyraźniejszy obraz zawartości bagażu, umożliwiają to. Technologia ta jest już stosowana od ubiegłego roku na lotnisku Seul-Incheon w Korei Południowej. Skanery CT pozwalają na stworzenie trójwymiarowego obrazu zawartości przesłanianego bagażu, w przeciwieństwie do obecnej technologii, która tworzy płaski obraz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Konstancja
rok temu
Czekam na Włochy. Pracuję tam jako asystentka stomatologiczna. Nauka w Studium Pracowników Medycznych i Społecznych pozwoliła mi na wykonywanie zawodu poza granicami Polski, dzięki dokumentowi Europass.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Konstancja
rok temu
Czekam na Włochy. Pracuję tam jako asystentka stomatologiczna. Nauka w Studium Pracowników Medycznych i Społecznych pozwoliła mi na wykonywanie zawodu poza granicami Polski, dzięki dokumentowi Europass.