Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Krok w kierunku rozbudowy autostrady A2. Kilkadziesiąt milionów złotych na start

45
Podziel się:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od kilku lat przygotowuje się do rozwiązania palącego problemu zatłoczonej A2. Mowa o odcinku między Łodzią a Warszawą. Drogowcy badają oferty na wykonanie projektu rozbudowy ruchliwej trasy. Wiadomo już, że tanio na pewno nie będzie.

Krok w kierunku rozbudowy autostrady A2. Kilkadziesiąt milionów złotych na start
Odcinek autostrady A2 między Łodzią a Warszawą (GDDKiA, Krzysztof Nalewajko)

Problem zatłoczonego odcinka autostrady A2 między Łodzią a Warszawą rządzący znają od lat. Szybko okazało się, że trasa, budowana naprędce z okazji Euro 2012, powinna mieć więcej niż dwa pasy w obu kierunkach. Dane GDDKiA pokazują, że jest tam coraz więcej samochodów.

Badania zlecone przez GDDKiA pokazują, że np. między węzłami Łódź Północ a Łowicz dobowy ruch od 2015 r. do sezonu 2020/2021 wzrósł o 36 proc. W przypadku pojazdów samochodów ciężarowych to wzrost o 68 proc.

Na pozostałych fragmentach jest podobnie. Po latach przygotowań pojawiło się jednak światełko w tunelu. GDDKiA jest na etapie wyboru firmy, która wykona projekt rozbudowy Autostrady Wolności między Łodzią a Warszawą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Miliony złotych na sam projekt nowych pasów na A2

Zaprojektowaniem poszerzenia A2 zainteresowanych jest osiem firm. Dobra wiadomość jest taka, że siedem mieści się w zaplanowanym budżecie zadania. Wszystko wskazuje na to, że GDDKiA uda się rozstrzygnąć przetarg i nie będzie potrzeby anulowania oraz ponowienia postępowania. A to mogłoby opóźnić moment zakończenia inwestycji.

Oferty na wykonanie samego projektu wahają się od ok. 22,8 mln zł (propozycja spółki Europrojekt Gdańsk) do ok. 58,4 mln zł (Trakt S.A.). W przetargu wystartowały też firmy: Databaut (ok. 25,4 mln zł), Transprojekt Gdański (ok. 25,7 mln zł), Mosty Gdańsk (ok. 28,3 mln zł), Ivia (ok. 33,9 mln zł), Dar Al.- Handasah Consultants (38,7 mln zł) oraz Mosty Katowice (ok. 45,9 mln zł).

Przed nami teraz niełatwe zadanie, różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc.! - zaznacza Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wyboru wykonawcy projektu możemy się spodziewać w drugiej połowie roku. Po tym, jak sporządzi projekt, GDDKiA będzie dopiero szukać drogowców, którzy wykonają prace budowlane, czyli fizyczną rozbudowę autostrady. Po rozstrzygnięciu tego przetargu dopiero okaże się, ile pieniędzy pochłonie inwestycja.

Rozbudowa autostrady A2 - takich utrudnień możemy się spodziewać

Autostrada Wolności na omawianym odcinku została tak zaprojektowana, żeby możliwa była jej rozbudowa o dodatkowe pasy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa ma powstać trzeci, a dalej - do Konotopy - czwarty. Powstaną w miejscu zielonego pasa oddzielającego jezdnie w kierunku Warszawy i Poznania.

Największym wyzwaniem dla inwestora i wykonawcy będzie przeprowadzenie prac w taki sposób, by jak najmniej utrudniały przejazd kluczowym odcinkiem trasy. Bo że utrudnienia będą - zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu na A2 - możemy być pewni.

Wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów - uprzedza GDDKiA.

Drogowcy sygnalizują, że skorzystają m.in. z doświadczeń zebranych na przebudowie drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady A1 (odcinek Tuszyn - Częstochowa). Ale GDDKiA zapewnia, że w trakcie rozbudowy kierowcy będą mieli po dwa pasy w obu kierunkach. Jeśli tak, to utrudnienia zakończą się prawdopodobnie na ograniczeniu prędkości do 70-90 km/h.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(45)
WYRÓŻNIONE
dsasad
2 lata temu
Ta droga już w dniu rozpoczęcia budowy już powinna być 3 pasmowa a nie dwupasmowa. To jedna z najgorszych odcinków autostrad z wyjątkiem pseudo A4 legnica-wrocław.
Rambit666
2 lata temu
Dwa największe miasta w Polsce plus ruch tranzytowy...i ciężko było przewidzieć,że będzie ciasno...
wsw
2 lata temu
A może niech zapłaci ten, kto zaprojektował tylko dwa pasy dla autostrady tranzytowej ze wschodu na zachód Europy ? chyba to było do przewidzenia że bedzie ciasno
NAJNOWSZE KOMENTARZE (45)
Olsen
2 lata temu
Ten odcinek wolności nadaje się do remontu po jedenastu latach .Plany dziesiątki milionów ile w łapę?
Kul
2 lata temu
Polak co zrobi to zobaczy!
Klop
2 lata temu
To żadna autostrada to zwykła kranówka
Vivo
2 lata temu
Budowali dla dorożek konnych ?
Obiektywny
2 lata temu
Niech zbudują w pierwszej kolejności obiecane drogi, które nie istnieją np. S8 na odcinku Wrocław Kłodzko. Tylko dla siebie i stolicy budują bo A2 jest bardziej zatłoczona niż A4. Po co przebudowa A4 w podobnym projekcie jak można przebudować A2. Pomijam fakt, że autostrady od początku powinny być budowane po min. 3 pasy w jednym kierunku.
...
Następna strona