Problem zatłoczonego odcinka autostrady A2 między Łodzią a Warszawą rządzący znają od lat. Szybko okazało się, że trasa, budowana naprędce z okazji Euro 2012, powinna mieć więcej niż dwa pasy w obu kierunkach. Dane GDDKiA pokazują, że jest tam coraz więcej samochodów.
Badania zlecone przez GDDKiA pokazują, że np. między węzłami Łódź Północ a Łowicz dobowy ruch od 2015 r. do sezonu 2020/2021 wzrósł o 36 proc. W przypadku pojazdów samochodów ciężarowych to wzrost o 68 proc.
Na pozostałych fragmentach jest podobnie. Po latach przygotowań pojawiło się jednak światełko w tunelu. GDDKiA jest na etapie wyboru firmy, która wykona projekt rozbudowy Autostrady Wolności między Łodzią a Warszawą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliony złotych na sam projekt nowych pasów na A2
Zaprojektowaniem poszerzenia A2 zainteresowanych jest osiem firm. Dobra wiadomość jest taka, że siedem mieści się w zaplanowanym budżecie zadania. Wszystko wskazuje na to, że GDDKiA uda się rozstrzygnąć przetarg i nie będzie potrzeby anulowania oraz ponowienia postępowania. A to mogłoby opóźnić moment zakończenia inwestycji.
Oferty na wykonanie samego projektu wahają się od ok. 22,8 mln zł (propozycja spółki Europrojekt Gdańsk) do ok. 58,4 mln zł (Trakt S.A.). W przetargu wystartowały też firmy: Databaut (ok. 25,4 mln zł), Transprojekt Gdański (ok. 25,7 mln zł), Mosty Gdańsk (ok. 28,3 mln zł), Ivia (ok. 33,9 mln zł), Dar Al.- Handasah Consultants (38,7 mln zł) oraz Mosty Katowice (ok. 45,9 mln zł).
Przed nami teraz niełatwe zadanie, różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc.! - zaznacza Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wyboru wykonawcy projektu możemy się spodziewać w drugiej połowie roku. Po tym, jak sporządzi projekt, GDDKiA będzie dopiero szukać drogowców, którzy wykonają prace budowlane, czyli fizyczną rozbudowę autostrady. Po rozstrzygnięciu tego przetargu dopiero okaże się, ile pieniędzy pochłonie inwestycja.
Rozbudowa autostrady A2 - takich utrudnień możemy się spodziewać
Autostrada Wolności na omawianym odcinku została tak zaprojektowana, żeby możliwa była jej rozbudowa o dodatkowe pasy. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa ma powstać trzeci, a dalej - do Konotopy - czwarty. Powstaną w miejscu zielonego pasa oddzielającego jezdnie w kierunku Warszawy i Poznania.
Największym wyzwaniem dla inwestora i wykonawcy będzie przeprowadzenie prac w taki sposób, by jak najmniej utrudniały przejazd kluczowym odcinkiem trasy. Bo że utrudnienia będą - zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu na A2 - możemy być pewni.
Wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów - uprzedza GDDKiA.
Drogowcy sygnalizują, że skorzystają m.in. z doświadczeń zebranych na przebudowie drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady A1 (odcinek Tuszyn - Częstochowa). Ale GDDKiA zapewnia, że w trakcie rozbudowy kierowcy będą mieli po dwa pasy w obu kierunkach. Jeśli tak, to utrudnienia zakończą się prawdopodobnie na ograniczeniu prędkości do 70-90 km/h.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.