Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Kryzys diesla w Europie. Wiosną czeka nas kolejny szok

118
Podziel się:

Wraz z wejściem w życie europejskich sankcji zakazujących sprowadzania rosyjskiej ropy naftowej i jej pochodnych do UE, rynki może czekać kolejny szok. Według prognozy firmy konsultingowej Wood Mackenzie zapasy diesela w północno-zachodniej Europie osiągną najniższy poziom od co najmniej 12 lat.

Kryzys diesla w Europie. Wiosną czeka nas kolejny szok
Według prognozy firmy konsultingowej Wood Mackenzie zapasy diesela w północno-zachodniej Europie osiągną najniższy poziom od co najmniej 12 lat. (GETTY, Bloomberg)

W czerwcu UE wprowadziła zakaz importowania z Rosji drogą morską rafinowanych produktów ropopochodnych od lutego 2023 r. i ropy naftowej od końca grudnia br. Sankcje obejmą prawie 90 proc. importu ropy z Rosji do Europy.

To właśnie na wiosnę ma uderzyć Europę najgorszy kryzys diesla - pisze Bloomberg. I tak już napięta sytuacja podaży na kontynencie się pogorszy. Zapasy stanowią kluczową ochronę przed takimi zakłóceniami, a kiedy się wyczerpią, istnieje większy potencjał zmienności rynkowej.

Tymczasem, jak wynika z analiz firmy konsultingowej Wood Mackenzie zapasy diesela będą gwałtownie spadać pod koniec zimy. Na wiosnę osiągną w północno-zachodniej Europie najniższy poziom od co najmniej 12 lat - podaje Bloomberg.

Kryzys odczujemy wszyscy, ceny diesla wzrosną. Możliwości przesyłu ropy naftowej w Europie są już zbyt małe. W portach ARA (Amsterdamie, Rotterdamie i Antwerpii - przyp. red.) wolumeny paliw są niewystarczające, a dostawy ze Stanów Zjednoczonych incydentalne - wyjaśniał Arkadiusz Kamiński, ekspert zarządu PKN Orlen podczas Debaty Kampanii Polska Chemia "Plan awaryjny dla Polskiej Chemii".

- Jeżeli chodzi o diesel, to możemy go dostarczyć z sektora ARA (Antwerpia, Rotterdam, Amsterdam), możemy także z USA, natomiast USA trzeba traktować incydentalnie. Z kolei rejon ARA to nie są wystarczające wolumeny. Trzeba odwrócić się na Bliski Wschód i na Azję - podkreślał Kamiński.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), licząc łącznie konsumpcję sześciu gatunków paliw płynnych, w I półroczu 2022 r. zużyto ich w kraju 17,8 mln m sześc. Stanowiło to wzrost w stosunku do I półrocza 2021 r. o blisko 1,5 mln m sześc.

Według oficjalnych źródeł z importu pochodziło 6,7 mln m sześc., co stanowiło 38 proc. wielkości rynku. "Ilość paliw sprowadzonych do kraju z zagranicy przewyższyła ubiegłoroczną o 7 proc." - informowała POPiHN.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(118)
WYRÓŻNIONE
egon
2 lata temu
CAT994A. Spala około 1000 litrów paliwa w 12 godzin, przenosi około 250 ton brudu, aby wydobyć materiały potrzebne do wyprodukowania JEDNEGO akumulatora Tesla. Aby wyprodukować każdą baterię, musisz przetwarzać: - 12 ton solanki dla litu, - 15 ton rudy dla kobaltu - 3 tony rudy na nikiel, - 12 ton rudy dla miedzi I przenieść 250 ton ze skorupy ziemskiej. Za tylko - jedną - baterię, która zawiera około: - 12 kg litu - 30 kg niklu - 22 kg manganu - 15 kg kobaltu - 100 kg miedzi - 200 kg aluminium, stali i plastiku A ludzie nadal wierzą w „zero emisji”, gdy jeżdżą swoim elektrycznym samochodem.
Viola
2 lata temu
Cały czas mówię, że ta niby wojna była im potrzebna do wprowadzania zamordyzmu. Daje im kolejny pretekst do blokowania samochodów spalinowych. To pretekst. Chcą wprowadzić całkowitą kontrolę, więc oszukują ludzi kryzysem energetycznym. Samochody elektryczne będą łatwe do kontrolowania, w przeciwieństwie do spalinowych. Jeden z elementów tak zwanej ekologii, a w rzeczywistości totalnej kontroli społeczeństwa.
Mat
2 lata temu
cene winduja spekulanci i producenci sie dogadali miedzysoba i trzzepia fortuny na spekulantce!!!!!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (118)
Debille
2 lata temu
Czegoś nie rozumiem. Płacimy 3x wiecej za paliwo, bo nie możemy go sprowadzać z Rosji, ale sprowadzamy go Tylko z Rosji az do końca roku...?
Zbyszek
2 lata temu
Reżim USA nie dba o środowisko. Najbardziej zanieczyszcza go armia USA. Ale o tym nie wolno mówić. Szok.
Uczciwy
2 lata temu
Cały bałagan, wojny i sankcje to robota reżimu USA. Cierpi UE a USA się na tym dorabia. Szok.
Szofer
2 lata temu
Problem z dieslem i jego wysoka cena to skutek politycznego i totalitarnego nakazu promocji elektryków przez UE.
Driver 65
2 lata temu
Napiszcie lepiej ile spalają czołgi i transportery za naszą wschodnią granicą.
...
Następna strona