Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Redakcja Magazyn WP
|
aktualizacja
Artykuł poleca UPC

Kryzys w usługach – jak przejść z offline do online, by uratować swój biznes?

Podziel się:

Konsekwencje lockdownu są szczególnie uciążliwe dla przedsiębiorstw wyspecjalizowanych w świadczeniu różnego typu usług – gastronomicznych, kosmetycznych, fryzjerskich i turystycznych. Kryzys dotknął także branżę eventową i transportową – trudno jednoznacznie wskazać obszar biznesowy (poza FMCG i farmaceutycznym), który nie stracił na pandemii koronawirusa.

Kryzys w usługach – jak przejść z offline do online, by uratować swój biznes?
(materiały partnera)

W takiej sytuacji, dla wielu firm, ostatnią deską ratunku jest przeniesienie swojego biznesu z offline do online. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest to, że COVID-19 bezpowrotnie zmienił naszą rzeczywistość – przyśpieszył transformację cyfrową i zmienił zwyczaje zakupowe. Co to oznacza dla firm z sektora B2B? Co zrobić, by uratować swój biznes i jak mądrze przenieść swoją działalność do Internetu?

Duże korporacje wzorem dla małych firm

Nie da się ukryć, że 2020 r. pod wieloma względami był wyjątkowy i dał w kość wielu przedsiębiorcom – spora część z nich musiała zamknąć swoje firmy, zredukować etaty czy też obniżyć wysokość wynagrodzenia swoim pracownikom. Najbardziej ucierpiała branża eventowa, beauty, gastronomiczna i hotelarska. Ucierpiały również firmy świadczące usługi marketingowe – według danych wartość rynku reklamowego w 2020 r. zmalała aż o ok. 15% (niektóre źródła podają nawet 25%). Co ciekawe, wysokość wydatków reklamowych uzależniona była przede wszystkim od touchpointu. Większość dużych przedsiębiorstw dokonała dywersyfikacji swojej działalności i przeniosła część swoich budżetów reklamowych z offline do online. Jest to związane przede wszystkim ze znaczącym wzrostem znaczenia digitalu.

Jak uratować swoją firmę przed kryzysem?

Dla wielu firm ostatnią deską ratunku jest przeniesienie swojego biznesu z offline do online. Od czego zacząć? Przede wszystkim od wyboru dobrego dostawcy usług internetowych. Jest to istotne, ponieważ prowadzenie działalności gospodarczej w internecie wiąże się ze stałą obecnością w sieci w tym m.in. obsługą strony internetowej i social mediów, a także bieżącą obsługą zamówień i kontaktem z klientami. W takiej sytuacji trudno wyobrazić sobie coś bardziej frustrującego niż słabe łącze internetowe. Dlatego też wybierając dostawcę usług sieciowych, warto zwrócić uwagę na: stabilność, prędkość i bezpieczeństwo łącza internetowego, a także dedykowaną obsługę dla klientów firmowych. Wszystkie te kryteria spełnia Internet UPC Biznes, który został stworzony specjalnie z myślą o klientach biznesowych.

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy rzeczywiście warto przenieść swoją firmę z offline do online – być może za kilka miesięcy wszystko wróci do normy, rozwój gospodarki przyspieszy, a nasz biznes tylko na tym zyska. Nic bardziej mylnego – chociaż lockdown z całą pewnością za niedługo się skończy, to koronawirus zmienił nasze życie bezpowrotnie. Przeobrażeniu uległy zwyczaje konsumenckie i model zakupowy, a transformacja cyfrowa rozgrywa się właściwie na naszych oczach. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej aż 70% internautów w okresie pierwszego lockdownu robiło zakupy online (nawet spożywcze!).

Jak świadczyć swoje usługi w internecie?

Wbrew pozorom odpowiedź na pytanie jak przenieść swoją firmę z offline do online nie jest zbyt łatwa – wiele zależy od zakresu świadczonej działalności. Dlatego też przygotowaliśmy kilka pomysłów dla różnych obszarów biznesowych.

1. Branża gastronomiczna

Właściciele lokali gastronomicznych są niemalże zmuszeni do tego, żeby nieco zmienić charakter prowadzonej działalności i przerzucić się na świadczenie swoich usług online. Dobrym pomysłem w takim przypadku jest dostosowanie swojego menu do potrzeb swoich klientów – wielu z nich pracując z domu, nie ma czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków, dlatego można oferować im atrakcyjne pakiety lunchowe z dostawą do domu. Jeśli nie możemy w krótkim czasie zorganizować dostaw pod względem logistycznym (np. przez brak personelu, samochodu, etc.), można skorzystać z usług pośredników np. Uber Eats, Bolt Food czy Glovo.

2. Branża eventowa

Obecnie większość eventów została odwołana lub znacząco ograniczono liczbę osób mogących w nich uczestniczyć. W takim przypadku jedyną opcją na przetrwanie jest przeniesienie różnych wydarzeń – konferencji, szkoleń, webinarów do sieci. Internet oferuje bardzo dużo możliwości – możemy organizować różne wydarzenia znacznie częściej niż stacjonarnie (m.in. dzięki ograniczeniu kosztów np. za poczęstunek czy wynajem sali konferencyjnej). W jaki sposób zachęcić do uczestnictwa w eventach? W takim przypadku nieoceniona jest dobra reklama – np. na branżowych forach internetowych, w social mediach czy poprzez spersonalizowaną wysyłkę newsletterów.

3. Branża beauty

Chociaż działalność firm kosmetycznych i fryzjerskich nie została ograniczona podczas tzw. drugiego lockdownu, to i tak znacząco spadło zainteresowanie tego typu usługami. W przypadku tego typu firm bardzo trudno wyobrazić sobie przeniesienie swojego biznesu do sieci, ale internet oferuje wiele różnych możliwości. Przykładowo można promować swoje usługi w sieci (np. za pośrednictwem social mediów) – świetnym pomysłem jest wyróżnienie się spośród konkurencji i nawiązanie interakcji ze swoją grupą klientek np. poprzez udzielanie rad pt. „jak samodzielnie zdjąć hybrydę w domu”, „jak samodzielne podciąć końcówki włosów”. Wówczas w oczach klienta staniemy się ekspertem i być może skłonimy go do wizyty w naszym stacjonarnym salonie kosmetycznym czy fryzjerskim. Możemy także stworzyć kursy online, których sprzedaż nie jest uzależniona od obecnej sytuacji covidowej.

Artykuł poleca UPC

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl