Polacy coraz częściej stawiają na dania gotowe. Co więcej, nie są już to tylko mrożonki, na które Polacy według badań GFK Polonia, decydują się 14 razy w roku. Od stycznia do listopada 2022 roku podczas jednego jednorazowych zakupów konsumenci wydawali na mrożonki średnio 10 zł.
Pandemia zmieniła restaurację w manufakturę
Rynek dań gotowych to nie tylko mrożonki. To także gotowe dania, które można przechowywać w temperaturze pokojowej. Pandemia była dla niektórych przedsiębiorców impulsem do wejścia na ten rynek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Grzegorz Kłos opowiada magazynowi "Forbes" o tym, jak z restauratora zamienił się w producenta gotowych dań premium. Przed pandemią prowadził lokal w Warszawie i planował otwarcie kolejnych, lecz lockdowny pokrzyżowały te plany. Wtedy EdRed z restauracji zamienił się w firmie produkującą gotowe dania. Lokal, jak mówi właściciel "Forbesowi", jest teraz "rzemieślniczą manufakturą".
Przyszło mi do głowy, żeby zacząć pakować posiłki o restauracyjnej jakości w puszki – mówi magazynowi Kłos.
Miała być katastrofa, a jest nowy biznes
Jak wspomina w rozmowie właściciel Edred, na początku dzięki temu uratował tonę mięsa, z której miały powstać steki w restauracji Grzegorza Kłosa. Sposób na przetrwanie pandemii stał się głównym zajęciem przedsiębiorcy. Klienci zostali mimo końca obostrzeń.
W 2022 roku firma EdRed sprzedała puszkowane dania za 6,3 mln zł. Jak mówi magazynowi właściciel – wyszedł na zero, choć dwa lata wcześniej jego biznes restauracyjny się załamał.
Rynek dań gotowych, jak szacuje Piotr Grauer z firmy doradczej KMPG cytowany przez "Forbesa", od pięciu lat rośnie w tempie 6 proc. rocznie. Do 2027 roku ma osiągnąć poziom około 3 mld zł.