Odszkodowanie za opóźniony lot. 3 sekundy warte 400 euro

Sprawność personelu pokładowego może być czasem na wagę złota. W warszawskim sądzie zapadł właśnie wyrok w sprawie opóźnienia lotu o... 3 godziny i 3 sekundy. Właśnie te 3 sekundy przesądziły o tym, że pasażerom należało się odszkodowanie.

Odszkodowanie za opóźniony lot. 3 sekundy warte 400 euro
Źródło zdjęć: © PAP
Jakub Ceglarz

Przypomnijmy, że unijne przepisy stanowią, że odszkodowanie za opóźniony lot należy się pasażerom wtedy, gdy spóźnienie jest przynajmniej 3-godzinne.

Jak to się liczy? Bierzemy pod uwagę godzinę przylotu z rozkładu i moment rzeczywistego otwarcia drzwi po wylądowaniu. Przy czym nie wystarczy po prostu otworzyć drzwi na przykład podczas kołowania samolotu. Pasażerowie muszą mieć możliwość wyjścia z maszyny.

To kluczowe w jednej ze spraw, którą niedawno rozpatrywał Sąd Okręgowy w Warszawie.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Jak informuje aircompensa.com, jeden z pasażerów domagał się odszkodowania za lot, który miał wylądować o 14:45:00, a drzwi od samolotu otwarte zostały o 17:45:03, czyli 3 godziny i 3 sekundy później.

Okazuje się, że te 3 sekundy przeważyły. "Zarzut braku opóźnienia spełniającego warunki Rozporządzenia był zdaniem Sądu Rejonowego nietrafny" - stwierdził sędzia.

Gdyby drzwi od samolotu zostały otwarte o 3 sekundy wcześniej, to odszkodowanie już by nie przysługiwało. A mowa tu o kwocie 400 euro od osoby, co przy stu pasażerach oznacza już 40 tys. euro do wypłaty.

Odszkodowanie za opóźniony lot - kiedy przysługuje?

O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:

  • w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
  • za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
  • opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.

W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia.

Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Komentarze (2)

Wybrane dla Ciebie