Odszkodowanie za opóźniony lot. 3 sekundy warte 400 euro
Sprawność personelu pokładowego może być czasem na wagę złota. W warszawskim sądzie zapadł właśnie wyrok w sprawie opóźnienia lotu o... 3 godziny i 3 sekundy. Właśnie te 3 sekundy przesądziły o tym, że pasażerom należało się odszkodowanie.
Przypomnijmy, że unijne przepisy stanowią, że odszkodowanie za opóźniony lot należy się pasażerom wtedy, gdy spóźnienie jest przynajmniej 3-godzinne.
Jak to się liczy? Bierzemy pod uwagę godzinę przylotu z rozkładu i moment rzeczywistego otwarcia drzwi po wylądowaniu. Przy czym nie wystarczy po prostu otworzyć drzwi na przykład podczas kołowania samolotu. Pasażerowie muszą mieć możliwość wyjścia z maszyny.
To kluczowe w jednej ze spraw, którą niedawno rozpatrywał Sąd Okręgowy w Warszawie.
Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej
Jak informuje aircompensa.com, jeden z pasażerów domagał się odszkodowania za lot, który miał wylądować o 14:45:00, a drzwi od samolotu otwarte zostały o 17:45:03, czyli 3 godziny i 3 sekundy później.
Okazuje się, że te 3 sekundy przeważyły. "Zarzut braku opóźnienia spełniającego warunki Rozporządzenia był zdaniem Sądu Rejonowego nietrafny" - stwierdził sędzia.
Gdyby drzwi od samolotu zostały otwarte o 3 sekundy wcześniej, to odszkodowanie już by nie przysługiwało. A mowa tu o kwocie 400 euro od osoby, co przy stu pasażerach oznacza już 40 tys. euro do wypłaty.
Odszkodowanie za opóźniony lot - kiedy przysługuje?
O odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:
- w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
- za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
- opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.
W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia.
Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl