W styczniu 2023 roku najtańszą siecią handlową według ASM Sales Force Agency okazał się Auchan. Za podstawowe zakupy trzeba tu było zapłacić 233,15 zł. To cena za koszyk zakupowy, w którym znalazły się produkty z 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Firma porównuje ceny m.in. dżemu Łowicz, herbaty Lipton, ketchupu Pudliszki, serka wiejskiego Piątnica, pasty Colgate czy żelu pod prysznic Nivea.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biedronka daleko w tyle
Drugi w rankingu najtańszych sieci jest Lidl, gdzie za analizowane produkty w styczniu trzeba było zapłacić 254,14 zł, a trzeci - Kaufland, gdzie trzeba wydać 261,58 zł. Następne w kolejności są: Makro Cash&Carry, E.Leclerc, Carrefour, Aldi, Intermarche, Netto, Dino i Selgros Cash&Carry. Dopiero na 12. pozycji jest Biedronka, gdzie analizowany koszyk produktów kosztował w styczniu 279,95 zł. Za nią uplasował się natomiast Polomarket, a stawkę zamykają zbiorczo potraktowane zakupy internetowe.
Jak podaje ASM Sales Force Agency, w styczniu 2023 w 11 sieciach objętych badaniem było drożej niż miesiąc wcześniej - średnio o niecałe dwa procent. Największe podwyżki odnotowano w Biedronce - 6,59 proc. Minimalnie taniej było tylko w Dino i w sklepach internetowych. W przypadku Aldi takiego porównania nie da się zrobić, bo sieć po raz pierwszy została wzięta pod uwagę dopiero w styczniu 2023 roku.
"W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (17,87 proc.), Biedronka (17,27 proc.), Intermarche (17,19 proc.) czy POLOmarket (17,02 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90 proc." - podają autorzy badania.
Co zdrożało najmocniej
Średnio w porównaniu ze styczniem 2022 roku w pierwszym miesiącu roku 2023 ceny w marketach były wyższe o 15 proc. Najbardziej zdrożały przez ostatnie 12 miesięcy produkty tłuszczowe (56 proc.), dodatki (27 proc.), produkty sypkie (23 proc.) i nabiał (19 proc.).
Przypomnijmy, że według danych GUS inflacja w styczniu 2023 roku sięgnęła 17,2 proc. Motorem napędowym drożyzny są nośniki energii, które w porównaniu ze styczniem 2022 roku były o 34 proc. droższe. Z kolei zgodnie ze statystykami GUS żywność i napoje bezalkoholowe podrożały w tym czasie o 20,7 proc.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj