Polscy europosłowie próbowali opóźniać głosowanie, zgłaszając około 1400 poprawek do pakietu. Wskazywali również, że poprawki zostały zebrane w bloki niezgodnie z prawem. Grupowanie odbyło się bowiem nie ze względu na merytorykę, ale na autora poprawki.
- W efekcie mamy identyczne poprawki w różnych blokach albo poprawki wykluczające się wzajemnie w jednym bloku. Jak my mamy to przegłosować? - denerwował się Kosma Złotowski, jeden z polskich europarlamentarzystów.
Z kolei osłanka Elżbieta Łukacijewska złożyła wniosek o przeniesienie głosowania na kolejną sesję parlamentu. Wniosek jednak przepadł, po czym przystąpiono do głosowania kolejnych poprawek.
Po kilkudziesięciu głosowaniach poprawek przewodniczący postanowił zapytać posłów o to, czy nie lepiej byłoby jednak zgrupować ponad tysiąc poprawek w kilka bloków tematycznych. Posłowie przegłosowali ten sposób, ku niezadowoleniu polskich europarlamentarzystów.
- Ja chcę zagłosować za jedną z poprawek z bloku, ale przeciwko innej w tym samym bloku. Tak się nie da, to uniemożliwianie mi głosowania - denerwował się Dobromir Sośnierz.
Po kilkudziesięciu minutach cały pakiet został przez europarlamentarzystów przyjęty w pierwszym czytaniu.
O co chodzi?
Zdaniem przedsiębiorców pakiet mobilności oznacza gigantyczne problemy dla polskich przedsiębiorców. Dlaczego? Wszystko przez poprawki jednego z niemieckich posłów, które uderzą w nasz transport.
Jak pisaliśmy już w money.pl, poprawki posła Ertuga dotyczą m.in. kabotażu, czyli transportu towarów na terenie kraju, w którym firma transportowa nie ma swojej siedziby.
Według przyjętego w styczniu sprawozdania, kabotaż ma zostać ograniczony do trzech dni, po których ma następować 60-dniowa przerwa. Samochody miałyby też obowiązkowo, raz na 4 tygodnie, wracać do baz.
- Przyjęte poprawki zakładają, że firmy transportowe muszą większość swojej działalności prowadzić na terenie kraju, w którym są zarejestrowane - wyjaśnia Maciej Wroński, prezes Transport Logistyka Polska. - To w praktyce oznacza, że większość naszej działalności stanie się nielegalna. Cofamy się o 20 lat i likwidujemy wspólny rynek usług.
Nowego prawa najbardziej obawiają się przedsiębiorcy zajmujący się specjalistycznym transportem, np. przewozem samochodów.
- Proszę sobie wyobrazić firmę, która zainwestowała ogromne pieniądze we flotę przystosowaną do takiego transportu. Ma kontrakt z dużym niemieckim koncernem, produkującym samochody. Teraz się okazuje, że nie może go realizować - mówi Wroński. - Taka firma sobie nie poradzi, bo w Polsce zapotrzebowanie na podobne usługi jest znacznie mniejsze.
Inny przykład - firma transportująca części do elektrowni wiatrowych. Poszczególne elementy turbin mogą ważyć po kilkadziesiąt ton i mierzyć po 70 metrów. Muszą być przewożone na specjalnych platformach, czasem przy użyciu dwóch pojazdów.
- W Polsce wiatraków nie będziemy budować, mało tego, będziemy rozbierać. Co taka firma ma zrobić - mówi Wroński.
Poprawki wprowadzone do przyjętego przez komisję sprawozdania dotyczą też umów, jakie przewoźnicy mają zawierać ze swoimi pracownikami.
- Według poprawek posła Ertuga, jeśli pracownik większość swojego czasu pracy spędza w innym kraju, stosuje się wobec niego rozporządzenie Rzym I, czyli umowa ma być zawarta zgodnie z prawem np. niemieckim. Nie ma mowy o żadnym delegowaniu pracowników - tłumaczy Wroński. - Czyli jeśli ktoś codziennie z Polski wiezie coś do Lipska, po czym wraca, ma zostać zatrudniony według niemieckich przepisów. Będzie podlegał niemieckiej inspekcji pracy. A co jeśli przejeżdża przez kilka krajów? - pyta.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl