- Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy ORLEN, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data - tak transakcję komentuje prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Spółka nigdzie jednak nie podaje, ile zapłaciła za tę transakcję.
Orlen nie ukrywa, że po przejęciu Ruchu czy stworzeniu własnego domu mediowego przejęcie Polska Press to kolejny krok do budowy "wsparcia sprzedaży oraz zarządzania danymi", ale również przygotowanie do jeszcze mocniejszego wejścia na rynek e-commerce. W praktyce oznacza to jednak swoistą "repolonizację" mediów prywatnych.
Jak przyznał Obajtek, PKN Orlen przejmie 20 z 24 dzienników wydawanych przez Polska Press w Polsce.
Są to następujące tytuły: "Dziennik Bałtycki", "Dziennik Łódzki”, "Dziennik Zachodni”, "Gazeta Krakowska”, "Głos Wielkopolski”, "Kurier Lubelski", "Polska Metropolia Warszawska”, "Express Ilustrowany”, "Gazeta Krakowska”, "Dziennik Polski”, "Gazeta Lubuska”, "Gazeta Pomorska”, "Kurier Poranny”, "Gazeta Współczesna”, "Nowa Trybuna Opolska”, "Echo Dnia”, "Gazeta Codzienna Nowiny”, "Głos Dziennik Pomorza”, "Express Bydgoski” i "Nowości Toruńskie”. Wszystkie te gazety będą teraz wydawane przez państwową spółkę.
Polska Press wydaje również ponad 100 tygodników, wśród nich chociażby "Strefa Biznesu", "Strefa Agro" czy "Nasza Historia". Do tego dochodzi również kilka drukarni i setki portali internetowych. W 2019 roku wydawca osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł.
Orlen utrzymuje, że tego typu transakcje to normalna rzecz w dzisiejszym świecie. I jako przykłady podaje podobne transakcje ze Stanów Zjednoczonych czy Francji. Nie podaje natomiast przykładów znacznie nam bliższych, bo węgierskich. Tam wiele mediów - w tym opozycyjnych - również trafiło w ręce biznesmenów powiązanych z Viktorem Orbanem. Pisał o tym kilka tygodni temu "Klub Jagielloński". W money.pl pisaliśmy o pierwszych przejęciach już ponad 10 lat temu.
O tym, że polski koncern energetyczny podjął rozmowy z niemieckim wydawnictwem Verlagsgruppe Passau w kwestii odkupienia polskich dzienników regionalnych informował już w październiku brytyjski tygodnik "The Economist".
Wtedy jednak Orlen tych rewelacji nie chciał potwierdzić. Jak wyjaśniał wówczas "The Economist, pozyskanie lokalnych dzienników dla państwowego giganta jest elementem strategii dotarcia do elektoratu partii rządzącej. Regionalna prasa cieszy się bowiem popularnością wśród mieszkańców miasteczek i wisi.
Jak państwowy gigant chce zarabiać na prasie? "Włączenie do portfolio usług podmiotu mediowego w istotny sposób rozszerzy ofertę Grupy ORLEN w obszarze reklamy dla klientów zewnętrznych. Akwizycja grupy mediowej, oferującej usługi reklamowe w prasie drukowanej i segmencie online, przyczyni się do wygenerowania dodatkowych oszczędności z tytułu zakupu reklam" - czytamy w komunikacie.
Przypomnijmy, że PKN Orlen w ostatnich latach zakomunikował już wiele kluczowych przejęć. Zaczęło się od fuzji z Lotosem, a następnie koncern zapowiedział przejęcia również Energi, PGNiG czy Ruchu. Teraz pora na rynek prasowy.