Podróży pociągiem z Warszawy do Rzeszowa, w którym zakończył się Kongres 590, doroczne wydarzenie skupiające przedstawicieli polskiego biznesu, nauki i polityki, to dziś czterogodzinna wyprawa. Za kilka lat, ten sam odcinek pociągiem uda się pokonać w trzy godziny. Podróż. samochodem na Podkarpacie straci sens.
To niejedyne inwestycje w planach PKP PLK. Eksperci ujawnili szczegóły kolejnych inwestycji podczas dyskusji „Polska kolej przyspiesza”.
Miliardy na inwestycje
Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego (węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy) wymaga budowy 1500 km torów, po których pociągi popędzą z prędkością 230 km/h i modernizacji kolejnych 3500 km.
– Budowa CPK wpisuje się w to, co już realizujemy. W obecnej perspektywie unijnej zbudujemy ponad 200 km nowych odcinków, w kolejnej – następne 300 km. Sukcesywnie realizujemy wszystkie prace związane z budową szybkiej kolei – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Budowa i modernizacja linii na potrzeby CPK to niejedyne inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury kolejowej przede wszystkim realizuje największy w historii program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy, to prawie 76 mld zł. Ogromne przedsięwzięcie, które wyrównuje dostępność komunikacyjną w Polsce, zwiększa możliwości sprawnych podróży w miastach i aglomeracjach. KPK tworzy lepsze warunki dla kolejowych przewozów towarowych.
– Dzięki tym środkom, ale też dużemu wysiłkowi, jaki podejmują kolejarze we wszystkich spółkach oraz dialogowi z rynkiem wykonawców, nadrobiliśmy wiele zaległości. A to przełożyło się na zaufanie pasażerów. Od 2015 roku ich liczba wzrosła o kolejne 30 mln osób, do 310 mln w ubiegłym roku – zwraca uwagę Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Miliardy by nadrobić zaległości
Obecnie realizowane inwestycje kolejowe to nadrabianie wieloletnich zaległości inwestycyjnych. PLK szacują, że na pełną modernizację sieci potrzeba jeszcze około 250-300 mld zł.
– Wówczas będziemy mogli powiedzieć, że poprawiliśmy wszystko, co tej poprawy wymagało. Intensywność prac rośnie. Obok prowadzonych robót kursują pociągi aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz przewożone są towary. – Przy tym punktualność jest na dobrym poziomie, przewożonych jest więcej towarów i więcej pasażerów – tłumaczy Ireneusz Merchel.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się już także do wykorzystania środków z kolejnej perspektywy finansowej (po 2020 roku). Na realizację czekają dokumenty projektowe i studia wykonalności inwestycji na łączną kwotę ponad 40 mld zł. Na przełomie 2020/21 spółka będzie ogłaszała przetargi.
Wśród nich znajdzie się n. modernizacja linii nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów.
– Mamy dokumenty, czekamy na środki finansowe. Gdy się pojawią, będziemy gotowi do ogłoszenia przetargów i rozpoczęcia inwestycji – zapowiada prezes Merchel.
Centralny Port Kontenerowy
Inwestycje klejowe nie dotyczą tylko przewozów pasażerskich, ale też towarowych. PKP Cargo chce być głównym operatorem logistycznym w Polsce, oferującym klientom pełną i jednolitą ofertę, od przejrzystej sieci jednakowo wyposażonych terminali kontenerowych począwszy.
– Mamy ambicję stworzyć Centralny Port Kontenerowy w Europie Środkowej, gdzie przecinałyby się interesy nowego szlaku jedwabnego, łączącego Chiny z Europą, a także połączenia na osi Północ-Południe w obrębie inicjatywy Trójmorza – zapowiada Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.
Główny wysiłek inwestycyjny PKP Cargo skierowany jest jednak w rozwój nowoczesnego i funkcjonalnego taboru. W realizacji jest kontrakt na 936 platform do przewozu kontenerów. Pierwsze dostawy już w listopadzie, kolejne będą dostarczane sukcesywnie w ciągu dwóch lat. Lada moment PKP Cargo podpisze też umowę na dostawę kolejnych 200 platform.
– A to oznacza 1400 najnowocześniejszych wagonów, spełniających także unijne standardy hałasu. Polska do 2036 roku musi ograniczyć poziom generowany przez tabor. I nie stanowi to dla nas żadnego problemu.
Wszystkie te inwestycje sprawiają, że – z czystym sumieniem – będziemy mogli powiedzieć, że kolej mocno przyspiesza – zapewnia Witold Bawor.