Nie widać na naszych ulicach kawalkad elektrycznych aut i autobusów? Owszem bo i ostatni – czyli konsumencki – krok jeszcze przed Polską jak i Europą. Tymczasem jednak Polska w kilka lat zapracowała na tytuł lidera jednego z kluczowych segmentów układanki zwanej elektromobilnością – mowa o produkcji baterii i ogniw, jak i komponentów potrzebnych do zasilania pojazdów nowej generacji. Tu cyfry mówią same za siebie: 3 lata temu Polska eksportowała akumulatory litowo-jonowe o wartości niespełna 200 mln EUR. Teraz, tylko w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. z fabryk oraz montowni zlokalizowanych w naszym kraju wyjechał towar o wartości 361 mln EUR. To daje Polsce 27-proc. udział w całym unijnym eksporcie. Więcej – oznacza to, że pod tym względem Polska dogoniła dotychczasowego lidera czyli Niemcy. Dlaczego? Wygrywamy jakością i ceną – 1 kg ogniwa w Polsce jest średnio o połowę tańszy niż u naszych zachodnich sąsiadów.
- Obsługujemy 21 projektów z branży elektromobilności, tu łączna wartość planowanych nakładów inwestycyjnych to ponad 10 mld zł. Część projektów o najwyższym poziomie CAPEX dotyczy produkcji ogniw do baterii i baterii litowo-jonowych — przyznał ostatnio Jan Kamoji-Czapiński, dyrektor centrum inwestycji strategicznych w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Dwa razy Tesla
Wszystko zaczęło się od ściągnięcia do Polski południowokoreańskiego giganta LG Chemu, który ten jesienią 2016 r. ogłosił wartą 1,3 mld zł inwestycję w fabrykę baterii w Kobierzycach pod Wrocławiem. Docelowo, miała ona zatrudniać ponad 700 osób. Jednak po kilku miesiącach Koreańczycy - zaopatrujący niemal wszystkich znaczących producentów aut elektrycznych – dodali gazu i według planów w 2020 r. ich fabryka ma zatrudniać 6 tys. osób. Na dziś, dolnośląski zakład wytwarza baterie o łącznych mocach 20 GWh ale po rozbudowie będzie to aż 70 GWh czyli dwukrotnie więcej niż…Gigafactory Tesli, sztandarowy projekt Elona Muska. Nikt na świecie nie produkuje więcej, a do tego LG zapowiada budowę kolejnej, potężnej fabryki w Polsce.
– Polska dziś staje się hubem produkcji napędów przyszłości. Naszą przewagą jest w tym momencie już nie tania siła robocza, ale jakość obsługi inwestorów. Jesteśmy w stanie szybko spełnić oczekiwania w zakresie gruntu i infrastruktury. Atutem są także kompetencje polskich naukowców. Tworzy się ekosystem - podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister Przedsiębiorczości i Technologii i jedna z liderek obecnych na głównej scenie tegorocznego Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach.
Hub się rodzi
Jadwiga Emilewicz jednym tchem wymienia też kolejne, warte setki milionów EUR projekty tego typu w naszym kraju. Tu wielkie nadzieje niesie belgijski Umicore, ten już w 2020 r. ma rozpocząć w Nysie produkcję katod do akumulatorów litowo-jonowych, wykorzystywanych w autach elektrycznych. Inwestycja pochłonie 1,4 mld zł i stworzy ponad 400 miejsc pracy. Z kolei w Gdańsku, szwedzki Northvolt lada miesiąc ma ruszyć z produkcją modułów do akumulatorów, a do tego dokłada tam centrum badawczo-rozwojowe. Akces do produkcji w branży elektromobilności na szeroką skalę zgłosili też m.in. Chińczycy z Guotai-Huarong, produkujący elektrolity do baterii, czy koreański Kyungshin, dostarczający kable. Peter Carlsson, prezes Northvolta i speaker znany polskiej widowni z poprzednich edycji Impact mobility rEVolution zapowiada:
- Polska ma wielką szansę stać się hubem dla systemów bateryjnych. Jest tu wielu zdolnych inżynierów i silne know-how z zakresu elektromechaniki.
Kierunek - Katowice!
Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą liderzy świata na styku technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. To łącznie dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych, 200 speakerów i ponad 5000 uczestników. To do Katowic przyjadą wpływowi dla branży menedżerowie i politycy z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm oraz instytucji związanych z sektorem mobility w tym: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo Polska, Mercedes-Benz, Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy PKN Orlen, Grupa Azoty, Tauron i ABB, a także Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych czy Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe w m.in. zeroemisyjnych napędach, samochodach w sieci, nowych modelach biznesowych, rozwiązaniach dla smart city oraz rozwiązaniach, mających dodatni wpływ na środowisko. Przyjedź do i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!