Produkty Shein, tanie i łatwo dostępne, często z darmową wysyłką, cieszą się ogromną popularnością na całym świecie, również w Polsce. Obecnie gigant odzieżowy, który powstał w 2008 r., zatrudnia niemal 10 tys. pracowników na świecie w ponad 150 krajach. Na marce ciążą jednak zarzuty dotyczące warunków pracy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z najnowszego raportu szwajcarskiej organizacji pozarządowej Public Eye wynika, że mimo deklaracji w kwestii poprawy sytuacji zatrudnionych, w koncernie niewiele się zmieniło. Poprzednie badanie przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że wielu pracowników zatrudnionych przez dostawców Shein w mieście Kanton w południowo-wschodnich Chinach spędzało w fabrykach prawie każdy dzień miesiąca, od świtu do późnego wieczora.
Szwajcarska organizacja Public Eye przeprowadziła ponowne badanie w lecie 2023 roku, pytając trzynastu pracowników zatrudnionych w sześciu fabrykach w Kantonie o ich warunki pracy. Ankietowani, w wieku od 23 do 60 lat, odpowiedzieli, że pracują średnio 12 godzin dziennie, nie uwzględniając przerw na lunch i obiad, przez sześć lub siedem dni w tygodniu.
Jedna z osób, która od dwudziestu lat pracuje na maszynach do szycia w jednym z zakładów, opowiadała, że zaczyna pracę o 8 rano, a kończy o 22.30 i bierze tylko jeden dzień wolny w miesiącu, ponieważ koszty życia nie pozwalają jej na więcej odpoczynku. Pensje pracowników Shein także niewiele się zmieniły od 2021 roku. Wahają się między 6-10 tys. juanów miesięcznie (ok. 3,3-5,5 tys. zł). Po odliczeniu nadgodzin wynagrodzenie wynosi już tylko 2,4 tys. juanów (1,3 tys. zł).
Jak do tych faktów odnosi się chiński gigant? Shein w reakcji na raport organizacji podkreśla, że "ciężko pracuje nad rozwiązaniem problemu i wykonał już znaczący postęp w poprawie warunków pracy". Kodeks firmy zakłada, że osoby zatrudnione przez dostawców nie mogą pracować więcej niż 60 godzin tygodniowo, włączając nadgodziny.
Najszybciej rosnący detalista modowy na świecie
Przychody chińskiej firmy Shein znacznie przekraczają 30 miliardów dolarów - ujawnił na początku roku Jamie Salter, szef amerykańskiej firmy Authentic Brands Group, który robi z Chińczykami interesy. Shein jako prywatna spółka, nieobecna na giełdzie, nie musi upubliczniać swoich danych finansowych.
Jeśli szacunki Saltera są zgodne z rzeczywistością, oznacza to, że Shein ma już większą sprzedaż niż na przykład H&M i stoi na równi z hiszpańskim gigantem Inditex, który stoi za takimi markami, jak Zara i Pull & Bear - podaje serwis CNBC, który opisuje sprawę.
Shein jest najszybciej rosnącym detalistą modowym na świecie, jeśli nie największym - podkreślił cytowany przez CNBC Jamie Salter.
Pod koniec kwietnia Komisja Europejska uznała Shein za bardzo dużą platformę internetową (VLOP) w rozumieniu aktu o usługach cyfrowych (DSA). W związku z tym chińska platforma e-commerce będzie musiała przestrzegać najbardziej rygorystycznych zasad wynikających z prawa.
W lutym 2023 r. gigant otworzył magazyn pod Wrocławiem. Shein wynajmuje powierzchnię w Panattoni Park Wrocław South Hub. Bloomberg podkreślał, że w 2021 r. aplikacja Shein była najczęściej pobieraną na świecie platformą do zakupów w internecie.